Cum arată rosterul unui însoțitor de bord?

Dacă trebuie să știi ceva despre programul unui însoțitor de bord este că e neregulat. Dacă vrei o carieră în aviație e nevoie să te pregătești fizic, dar și emoțional, să te trezești cu noaptea în cap sau să ajungi acasă după miezul nopții. Un sacrificiu mic pentru un vis atât de mare, nu?

Organizarea unui roster

Orarul unui însoțitor de bord, denumit oficial roster, este compus din zile de zbor, zile stand-by, zile Available și zile OFF. Toate acestea sunt puse automat de un computer în funcție de experiența fiecărui angajat, zborurile din luna respectivă și perioada de odihnă necesară (minim 12h după orice duty).

În cazul meu, la WIZZ Air, zilele de zbor pot fi compuse din minim două și maxim patru sectoare. Un sector înseamnă o decolare și o aterizare. În funcție de destinația pe care o ai, zborul poate dura între o oră și 6-7 ore, depinzând de distanța dintre baza ta și aeroportul către care zbori.

Zilele de stand-by sunt acele zile în care trebuie să fii gata în orice moment să ajungi la aeroport. Practic, ești rezervă. Dacă la unele companii programul de stand-by te ține în biroul crew-ului, în cazul WIZZ Air poți să desfășori orice alte activități vrei, cu mențiunea ca atunci când ești sunat să preiei un zbor să fii gata. Astfel poți să te folosești de acele câteva ore de stand-by pentru a face curățenie în casă, a găti sau să-ți practici hobby-urile, așa că este o situație win-win!

Zilele în care ești Available sunt ceva mai tricky. Teoretic tu îți rezervi acea zi să fii liber pentru a lucra. Departamentul care se ocupă de rostere trebuie să te sune cu o zi înaintea celei pentru care ești pus Available și să îți atribuie un zbor. Cu toate acestea, dacă te sună după ora 14 tu ai dreptul să refuzi, însă e o bună oportunitate să mai faci niște bani.

Exemplu de roster

Programul meu pentru prima lună de zbor este scurt, cu doar 7 zile de zbor, care încep pe 22 Mai. Primele 4 zboruri se numesc Familiarization Flights și au ca scop, ei bine, familiarizarea cu ceea ce se întâmplă într-un avion, având contact pentru prima dată cu atribuțiile practice ale însoțitorilor pe un zbor real. După Fam Flights urmează alte câteva zboruri de Line Training și Line Check, care constau în evaluarea mea și a cunoștințelor mele sub atenția unui Line Trainer. Pe aceste zboruri voi fi îndrumat la început, apoi testat sub fiecare poziție din avion. La finalul acestor zboruri voi fi “eliberat” (released) și îmi voi putea continua activitatea fără supervizarea unui trainer.

Pe luna următoare, în iunie, programul meu este destul de lejer. Zbor doar 12 zile plus câteva altele de stand-by și Available, deci destul timp liber pentru mine. Printre destinații se regăsesc țări precum Italia, Spania, Regatul Unit, Franța, Germania și Olanda.

Cum spuneam, pe 22 Mai am primul meu zbor către Paris, aeroportul Beauvais Tille, cu check-in la 5 AM. Emoționat? Peste măsură! Abia aștept să vă povestesc cum a fost!

*Articol scris de Joseph, însoțitor de bord Wizz Air și membru al echipei Vreau să fiu Stewardesă

Cursurile Vreau să fiu Stewardesă te ajută să obții jobul de însoțitor de bord la orice companie aeriană. Pregătește-te alături de traineri certificați la nivel internațional, cu vastă experiență în aviație, învață totul despre meseria de însoțitor de bord, simulează probă cu probă toate etapele unui interviu și pregătește-ți un dosar de interviu perfect: CV & fotografii conform cerințelor impuse de companiile aeriene. Detalii și înscrieri aici.

No Comments

Post A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.