PAUL TUFESCU – De la pictor de biserici la însoțitor de bord

Paul Tufescu, un băiat timid în aparenţă, m-a suprins la un zbor prin zâmbetul său larg şi dispoziţia de a îi ajuta pe toţi cei aflaţi la bordul avionului, inclusiv pe colegii lui.

Deşi lucra ca pictor de biserici în Moldova, din dragoste faţă de zbor, Paul a renunţat la meseria sa pentru a intra într-o lume aşa numită a femeilor, ca însoţitor de bord.

Paul, te rog să ne vorbeşti despre perioada în care ai fost însoţitor de bord la Qatar Airways şi cum s-a derulat interviul de recrutare?

Timpul petrecut de primii 8 romani veniţi la Qatar Airways, în 2003, a fost unul memorabil, ţinând cont de faptul că am prins una din cele mai frumoase etape ale transformării acestei companii. De ce spun memorabil? Pentru că am avut cel mai frumos program de zbor, pe care oricine şi l-ar fi dorit în cariera lui de însoţitor de bord, începând cu cele 11 zile de layover făcute în Shanghai, 7 zile în Singapore, 9 zile de Bangkok , 5 zile de layover în Casablanca, 4 zile la Paris şi aşa mai departe.

În cei 7 ani petrecuţi acolo am avut de lucrat lunar cam câte 22-23 de zile cu câte 7-8 zile libere şi 30 de zile de concediu pe an, care puteau să fie luate toate odată sau după necesitate. Au fost şi timpuri bune şi mai puţin bune, dar ceea ce contează este personalitatea fiecăruia care le va interpreta după propria experienţă. Eu nu pot spune decât că întotdeauna m-am ghidat după pasiunea de a zbura şi dorinţa de a face orice lucru aşa cum trebuie făcut.

Interviul de recrutare l-am susţinut în Dubai. La interviul meu au fost undeva la vreo 250 de candidaţi şi l-am avut ca ofiţer de recrutare pe actualul Director de echipaj, Saliya Karunanayke, pe atunci Responsabil adjunct al departamentului Cabin Crew. În prima fază a interviului a fost prezentarea candidaţilor. Fiecare trebuia să vină în faţa tuturor şi să se prezinte (nume, vârstă, ocupaţie şi hobby-uri personale, precum şi motivul pentru care şi-ar dori să fie însoțitor de bord). După faza de eliminare a urmat proba scrisă la limba engleză, proba foarte uşoară ţinând cont că se baza pe diferite teste de alocare exactă a verbelor precum şi inserarea de cuvinte date într-un text, iar la urmă de făcut o compunere. Apoi a urmat o pauză în care ni se sugera că avem 15 minute…’if anyone wants to smoke’, iar un alt recrutor se uita care dintre noi fumează …iar apoi după pauză a urmat încă o rundă de eliminare incluzându-i pe cei care au fumat!

Am fost împărţiţi în grupuri şi am avut de discutat o situaţie virtuală, în cazul nostru a fost un naufragiu pe o insulă: ce am fi făcut în primul şi primul rând o dată ajunşi pe insulă. După o altă eliminare a câtorva participanţi a fost interviul fata în faţă cu dl. Saliya, care, neavând ce întrebări să îmi mai pună după ce s-a convins că ştiu bine engleza, a început să se uite pe geam afară şi să mă întrebe ce reprezintă fiecare clădire de afară, cine are sediul în ele, ca apoi să mă întrebe când aş putea să mă alătur echipei lor. Având în vedere că a trebuit să dau companiei la care munceam un minimum de avertizare a demisiei cu 30 de zile înante, cei de la Qatar Airways m-au informat că voi primi un răspuns în 2 săptămâni. Şi a fost unul favorabil.

La ce te gândeai în momentul aterizării?

În momentul aterizării… Pot să spun că sunt 2 răspunsuri: La aterizările făcute în alte ţări, mai tot timpul mă gândeam la ce planuri aveam de făcut în perioada de şedere în acea ţară, adică unde să mă duc, ce să mai vizitez, dacă aveam vreun prieten acolo etc. La aterizările făcute în Doha, mai tot timpul primul meu gând a fost să trag un bun pui de somn, iar apoi să dau un mesaj alor mei acasă, să ştiu că totul este în regulă, iar apoi să îmi verific rosterul pentru ceea ce aveam de făcut în zilele următoare, iar la final să mă mai întâlnesc cu vreun prieten, să îmi aranjez vreun permis de ieşire din ţară dacă aveam de gând să călătoresc pe cont propriu s.a.m.d.

Ai trecut vreodată prin situaţii periculoase în Doha sau la zboruri?

Situaţii periculoase să ştii că am avut berechet!!!
Pe un zbor de Doha-Milan-Roma am avut un şarpe pe avion, la care am avut ceva de furcă fiindcă eram vorbitorul de limba italiană. Pentru că trebuia să fac anunţurile de urgenţă, am fost în rolul secundar, după şarpe :). A rămas memorabilă în companie povestea cu ‘Snakes on a plane’.

În alte 2 zboruri, de data aceasta spre DAC (Dakha, Banglades) şi LHR (Londra) am pus pasageri în cătuşe… îmi trebuie o zi ca să îţi povestesc aceste întâmplări şi nu mi-ar ajunge bateria la laptop ca să îţi povestesc în detaliu. Cert e ca pe Londra, acţiunea mea a fost justificată de faptul că un pasager pachistanez a încercat să o atingă pe o colegă de-a mea în părţile intime.
Într-un alt zbor, de data aceasta spre MUC (Munchen) a trebuit să dăm primul ajutor pentru o bătrână care ajunsese în comă alcoolică.

După toate aceste întâmplări pe care mi le-ai povestit, pare pueril să te mai întreb dacă te consideri o persoană curajoasă…

Nu, nu e pueril. Ca însoţitor de bord, bineînţeles că trebuie să fii curajos. Cred că oricine se încumetă să zboare ar trebui să ştie că este o meserie frumoasă, specială, dar care are şi riscurile ei. Riscurile asumate au şi avantaje şi dezavantaje; a călători nu este totul, să ştii exact tot ceea ce trebuie să faci în orice moment şi să pui în balanţă lucrurile acestea reprezintă  diferenţa dintre cineva care face turul lumii pe avion şi cineva care a venit să îşi facă meseria. Am întâlnit o grămadă de însoţitori de bord care au venit numai să călătorească în lume fără să îi preocupe muncă, dar am văzut şi persoane care au înţeles că aceasta totuşi este o meserie ce trebuie făcută bine, nu folosită ca o agenţie turistică.

După experienţa cu Qatar Airways ai preferat să muncești pentru Emirates Airline, pe o poziţie de ground staff, iar apoi din nou ca însoţitor de bord pentru Flydubai. Ce a presupus meseria de ground staff?

Într-adevăr, la Emirates am lucrat 2 ani de zile la departamentul de la sol. Şi a fost ceva cu totul special. Îţi pot mărturisi că la Emirates am dat de cel mai bun management pe care l-am avut vreodată! Nu se compară cu nimic perioada din Qatar Airways cu toate regulile de acolo cu ceea ce am întâlnit la Emirates. Totul este sublim în comparaţie cu Qatar Airways. Eu am lucrat la ei având 2 poziţii. 6 luni pe an lucram la contact center (Call Center), iar alte 6 luni ca ghid turistic, amândouă meseriile fiind făcute la Emirates pentru că este o companie mare şi are multe departamente printre care şi departamentul de turism. Am avut parte de o experienţă frumoasă, ca ghid turistic făceam cam 50 de turişti zilnic pe care îi duceam în vizită prin toate cele 7 emirate de aici, iar apoi urma să fac un alt tip de customer service, de data asta la linia telefonică , pentru alte 6 luni.
În urma muncii depuse am obţinut un Premiu de Excelenţă pentru Customer Service

insotitor de bord PAUL TUFESCU   De la pictor de biserici la însoțitor de bord

Emirates Airlines i-a acordat lui Paul Premiul de Excelenta în Customer Service

Ţi s-a făcut dor de zboruri în perioada petrecută la Emirates Airlines ca şi ground staff?

Bineînţeles că mi-a fost dor să zbor şi atunci am găsit o a doua casă la cei de la Flydubai, o companie în plină creştere, o companie care în sfârşit îmi oferă din nou locul de muncă mult dorit, ca însoţitor de bord, cu zboruri turnaround (dus şi întors la bază în aceeaşi zi) şi un serviciu foarte simplu, dar care îmi oferă şansa să fiu în fiecare zi acasă (Dubai), genul de companie care se pretează foarte bine familiştilor, deşi eu încă nu sunt căsătorit.

Virusul zborului, din fericire, m-a readus la bordul avioanelor! Odată ce ai zburat atâţia ani nu este aşa de simplu să te laşi de zboruri, inevitabil am început să reaplic la alte companii pentru postul de însoţitor de bord şi am început să zbor cu prima ocazie…Zborul este o ‘boală’ fără leac!

*** Articol scris de Nicoleta Gherman
[vc_message icon_fontawesome=”fa fa-plane”]Dacă vrei să devii însoțitor de bord, atunci vino la cursul pregătitor Vreau să fiu Stewardesă. Te așteaptă 4 zile de curs intensiv în care vei exersa probele de la interviuri, vei afla tot ce trebuie să știi despre aviație, cum să răspunzi la întrebările recrutorilor și vei învăța cum să îți contruiești un CV perfect. Detalii și înscrieri aici.[/vc_message]
12 Comments
  • Nicoleta Gherman
    Posted at 12:27h, 10 iunie Răspunde

    Pe joi va vom publica si un Raport de zbor intocmit de Paul, in care ne descrie o intamplare de siguranta zborului petrecuta in Filipine!!!

  • mihai
    Posted at 17:56h, 10 iunie Răspunde

    Am citit aproape toate articolele de pe acest site si chiar ma bucur ca aparut unul si despre insotitor de zbor cu un baiat.Am 18 ani si cand termin liceul mi-ar placea sa urmez si eu cursurile de aviatie.Visul meu este sa ajung pilot de avion..insa la viata din Romania este mai greu din mai multe pct de vedere,mai ales din pct de vedere financiar..asa ca mi-am propus mai intai sa devin insotitor de bord sa strang si bani si o oarecare experienta,iar dupa aceea sa urmez si scoala de pilotaj.Doamna Nicoleta cunoasteti asemena cazuri?si mai vreau sa va intreb cum sunt vazuti baietii insotiori de bord…adica se simt oarecum stingheri sau catalogati in vreun fel pt ca in aceasta meserie sunt mai mult persoane de sex feminin?va multumesc anticipat.

    • Nicoleta Gherman
      Posted at 20:15h, 10 iunie Răspunde

      Mihai, in cateva zile voi realiza un alt interviu cu un alt baiat care a inceput dupa liceu scoala de cabin crew, zboara de cativa ani si acesta e si planul lui, sa se pensioneze ca si…capitan. Asadar, se poate si chiar stiu 4 cazuri in fosta companie, Qatar Airways, in care colegii mei au fost flight attendants, au invatat, strans bani si acum sunt acolo in fata, in cockpit.

  • carlos
    Posted at 18:09h, 10 iunie Răspunde

    As vrea sa stiu si eu care sunt cele mai bune scoli de insotitori de zbor in Europa?sau care ar fi indicate sa le faci,care au renume mai bun atunci cand te duci la un interviu si te intreaba ce scoala ai urmat.sau tarile cu un asemenea prestigiu…lasand de o parte ca evident va prima cat de bine pregatit esti si cate cunostinte ai acumulat in acea perioada de pregatire.

    • Nicoleta Gherman
      Posted at 20:24h, 10 iunie Răspunde

      Toate scolile din Europa sunt bune, mai ales ca de anul trecut toate tarile membre EU s-au afiliat la acelasi regulament de zbor si training. Conteaza sa iei brevetul si sa gasesti o linie aeriana care sa faca angajari. Insa cei de la Wizz Air, Virgin Atlantic si British Airways iti vor face ei pe gratis pregatirea necesara. La fel e si la liniile de aviatie din Orientul Mijlociu.

  • Ioana
    Posted at 18:17h, 10 iunie Răspunde

    Felicit initiatorii acestui site,unul foarte bine pregatit si cu multe informatii utile,nota 10.
    Insa eu am o intrebare clasica..
    Domne,chiar asa de”neagra” e situatia in privinta formarii unei familii daca lucrezi in acest domeniu…nu neg ca m-ar tenta si pe mine o asemenea meserie,insa acest lucru este singurul care ma pune pe ganduri…din cate am vazut insotitorii de zbor au in jur de 7-8 zile libere pe luna,adica cu ce i-ar impedica sa aiba familie cand sunt cazuri in care persoanele stau la birou sau de luni pana sambata de dimineata pana seara…banuiesc ca framantarea ar fi ce face “ala” acasa sau “aia” acolo :-??

    • Nicoleta Gherman
      Posted at 20:30h, 10 iunie Răspunde

      Nu e chiar asa de neagra situatia. Am avut la zbor si colege casatorite, insa atunci cand esti acolo, mai intai timpul trece f repede si nu iti dai seama cand au trecut cativa ani. Apoi cum ai zis tu, exista si acea “framantare” ce face partenerul cand tu esti la zbor si pe langa acest lucru, mai exista si o regula la QA de genul: cabin crew nu au voie sa se casatoreasca pana cand nu implinesc 5 ani de munca la companie… Asadar, se primeste si greu acest accept de a te casatori.

  • Clara
    Posted at 08:02h, 26 iunie Răspunde

    Draga Nicoleta,
    In primul rand verifica mai atent exprimarea si gramatica. Corect este: “dupa toate aceste intamplari PE care mi le-ai povestit”.
    In al doilea rand, in QR au existat si cateva fete care au devenit piloti dupa ce au fost stewardese. Prin urmare, nu discriminati pe baza de gen 🙂
    Exista si o romanca frumoasa si isteata care acum este FO, numele ei este Karmina Ciobanu. Ar fi interesant un interviu cu ea.
    Succes!

  • Nicoleta Gherman
    Posted at 11:42h, 27 iunie Răspunde

    Clara merci de pont. Am incercat sa o contactez pe Karmina Ciobanu, insa pana acum nu mi-a raspuns. Daca imi va raspunde pozitiv, atunci voi realiza un interviu si cu ea. Deocamdata, la sfarsitul saptamnii trecute am realizat un interviu cu o stewardesa care deja a terminat cursul PPL pt a deveni Flight Deck Crew tocmai pt a ajunge in pozitia de F/O. Asadar, foarte curand voi publica si acest articol. O zi buna iti doresc si zboruri line! 😉

  • Anca
    Posted at 18:09h, 07 octombrie Răspunde

    Felicitari, Nicoleta! Se vede (din toate articolele pe care le postezi) ca ai o pasiune reala pentru acest domeniu si ca nu a fost vorba doar de mirajul banului. Sper sa-ti calc pe urme cat mai curand. 🙂

    • Georgiana Ene
      Posted at 16:50h, 08 octombrie Răspunde

      Asa sa fie, Anca!

      Multa bafta sa ai. Sa zbori cat mai curand!

  • oana
    Posted at 11:10h, 30 noiembrie Răspunde

    Buna,
    Cursurile de formare sunt numai de insotitori de bord?
    Pentru personal nenavigabil nu sunt cursuri?
    Daca locuiesc in Spania am posibilitate sa fac cursuri acolo (exista sediu si acolo)?
    iti multumesc!

Post A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.