Până la ce vârstă poți lucra ca stewardesă?

În fiecare zi primim de la voi zeci de mesaje și emailuri cu întrebări privind cariera unui însoțitor de bord. Multe din acestea se referă la vârsta până la care poți practica această meserie și am decis să dezvoltăm acest subiect într-un articol mai detaliat.

Pentru început, vă pot spune că eu am făcut această meserie timp de 30 ani, pentru că aviația a fost și este marea mea pasiune. Am început să zbor la 19 ani, în 1989, și nu m-am săturat niciodată de viața de dincolo de nori. Pe vremea aceea era o meserie exclusivistă, iar la angajare exista o limită minimă de 18 ani și una maximă de 23 ani.

Anii au trecut, au apărut noi companii aeriene, iar condițiile de angajare nu au mai fost aât de restrictive.

Nu mi-am imaginat niciodată că am să ies la pensie din această meserie la 50 ani. Aveam senzația că și zece ani de zbor reprezintă ceva extraordinar. Dar m-am îndrăgostit iremediabil de acest job, am iubit fiecare clipă petrecută în această industrie, am ocupat diverse poziții în cadrul companiei aeriene la care am zburat, oamenii de acolo mi-au devenit o a doua familie  și mi-am pus toată experiența și pasiunea în slujba aviației. Am avut cele mai mari satisfacții practicând această meserie și anii au zburat ca gândul.

De la ce vârstă poți aplica?

Începută foarte devreme, această meserie te dezvoltă și te maturizează, ceea ce eu cred că este benefic pentru fiecare individ. Evoluția personală a fiecăruia se leagă de ceea ce înveți să faci cu dragoste și pasiune, și de aceea încurajez pe toată lumea să facă această meserie.

Asta nu înseamnă că nu poți deveni însoțitor de bord și mai târziu, atunci când deja ai căpătat experiență din alte joburi și când simți că aviația te provoacă să îți dorești mai mult, să îți pui calitățile și experiența dobândită în valoare.

Dacă limita inferioară de vârstă pornește de la 18 ani la companiile aeriene din Europa și 21 ani la companiile din Orientul Mijlociu, limita de vârstă până la care o stewardesă poate zbura nu este menționatăde nicio companie aeriană.

În zilele noastre, nu există o limită de vârstă maximă la angajare. Fiecare companie își rezervă dreptul de a își alege candidații în funcție de alte criterii. În prezent, sunt mult mai importante calitățile si aptitudinile unui candidat, decât pe vârsta și aspectul fizic. Atitudinea este cea care face diferența la un interviu, și pregătirea riguroasă.

Perioada pentru care optezi să faci această meserie poate fi una scurtă, dacă nu se mulează pe stilul de viață și calitățile fiecăruia, sau una lungă, atunci când meseria se identifică cu felul tău de a fi, a privi lucrurile și a te dezvolta, dacă pasiunea pentru această meserie devine mai mult decât noțiunea de a zbura.

Să ne întoarcem puțin în trecut 

Regulile anilor 192-1930, când jobul de stewardesă abia apărea în nomenclatorul de meserii, obligau femeile să se retragă la 32 de ani din această meserie, să fie nemăritate, să nu aibă copii, să aibă o anumită greutate (mai puțin de 63 kg) și înălțimea cuprinsă între 1,57 -1,75 cm. Erau monitorizate și verificate periodic în privința greutății și a aspectului fizic. Din această cauză, începând cu anii 1950, stewardesele au început să se organizeze în sindicate și să lupte pentru încetarea discriminării și condiții mai bune de muncă. În 1963, câteva stewardese au ținut o conferință de presă ca să protesteze împotriva condițiilor de pensionare timpurie. În 1965, a fost primul caz dezbătut în fața Comisiei de Egalitate în Muncă. Urmare a acestor proteste, în 1968 s-a votat că restricțiile de vârstă sunt ilegale și discriminatorii în funcție de sexul angajaților. Abia în 1970 au dispărut și condițiile de a fi necăsătorite, dar restricțiile privind greutatea corporală au continuat până în anii 1990.

Dacă nu ar fi fost aceste câteva stewardese care să lupte pentru aceste drepturi în industria aviatică, și astăzi companiile aeriene ar fi fost dispuse să concedieze și să pensioneze însoțitoarele de bord doar după vârstă și aspectul fizic.

Cât timp poți profesa?

Sunt persoane care se adaptează foarte ușor la această meserie și o fac pentru mai mulți ani în cadrul aceleași companii și persoane care fie nu reușesc să se adapteze acestei meserii atât de solicitante, fie o văd doar ca pe o modalitate de a vedea lumea și câștiga un salariu ofertant, așa că renunță după 2- 3 ani.

  1. Companiile arabe

Companiile din Orientul Mijlociu rulează foarte mult personalul navigant. Contractele sunt de obicei semnate pe o perioadă de 3 ani, însă poți ajunge să rămâi în companie chiar și 10 ani, timp în care să evoluezi și să crești în cariera ta. Poți deveni cabin manager sau instructor și când nu-ți mai dorești să zbori poți încerca să obții un job la sol, tot în cadrul companiei, asta daca îți dorești să continui în același mediu profesional.

E adevărat, mediul de muncă la o companie arabă este unul foarte solicitant, cu zboruri lungi și ultra-lungi ce pun presiune pe starea ta fizică și emoțională. Intervine și dorul de casă, faptul că ești departe de familie și cei dragi, într-o țară arabă, extrem de diferită din punct de vedere al culturii și obiceiurilor. Știu persoane care lucrează de peste 10 ani în companie și sunt extrem de fericite cu munca lor și persoane care au renunțat după primul contract. Cred ca e important să testezi pe propria ta piele și să vezi cum te simți tu în raport cu munca pe care o desfășori, mediul de lucru și oamenii cu care interacționezi.

Ca o concluzie, este important să știți că NU puteți ieși la pensie de la companiile arabe și că maxim până la 40-45 de ani ați putea practica această meserie în Orient (conform mediei de vârstă din companiile arabe – desigur că există și excepții). După, fie vă orientați spre un job la sol în cadrul companiei, vă puteți întoarce în țară sau la o companie aeriană europeană, unde limitele de vârstă sunt mult mai relaxate.

2. Companii aeriene europene/România

În România și în Europa, lucrurile stau puțin diferit, în sensul că poți opta pentru o carieră de lungă durată în cadrul aceleiași companii aeriene și poți ieși la pensie din meseria de însoțitor de bord.

România are o lege a personalului aeronautic civil care da posibilitatea însoțitorilor de bord sa iasă la pensie mai devreme, la vârsta de 50 ani, dacă au acumulat 20 ani de zbor. Legea nu are caracter obligatoriu, în sensul că, dacă îți dorești să zbori în continuare și după împlinirea vârstei de 50 de ani, o poți face fără nicio restricție, până la 63 de ani/femei și 65 de ani/bărbați, vârsta legală de pensionare în România.

Odată ce ai un atestat de zbor valid și un certificat medical valid, poți desfășura această meserie până la limita de pensionare a fiecărei țări în care îți desfășori activitatea, sau până la restricționarea de către companie, în funcție de politica internă a fiecăreia.

La foarte multe companii aeriene europene veți întâlni însoțitori de bord chiar și de 50+ care își fac meseria cu aceeași pasiune și responsabilitate, chiar dacă au peste 20 de ani de experiență de zbor.

3. Statele Unite

În USA, companiile aeriene sunt extrem de permisive cu vârsta însoțitorilor de bord, în sensul că poți deveni însoțitor de bord  și la 40 ani, și te poți pensiona foarte târziu, chiar și la 70 ani.

Așadar, poți face carieră în aviație, poți iesi la pensie din meseria de însoțitor de bord și poți ajunge să numeri mai degrabă țările de pe glob pe care NU ai apucat să le vezi, căci vor fi categoric mai puține decât cele vizitate în toata cariera ta de însoțitor de bord. Alege să zbori și cerul va fi al tău!

Cu drag,
Rucsandra 

Dacă îți dorești să devii însoțitor de bord, vino să te pregătești alături de echipa Vreau să fiu Stewardesă. Organizăm 4 zile de curs intensiv în care exersezi toate probele de la interviuri, afli totul despre aviație și avem grijă să te prezinți la următoarea recrutare cu un CV perfect și fotografii profesionale. Detalii și înscrieri aici. 

Mihai Rucsandra avatar 80x80 Până la ce vârstă poți lucra ca stewardesă?

About Rucsandra Mihai

Rucsandra are experiență de 28 de ani în aviația comercială și privată. A zburat cu toți președinții României de după 1990 și a promovat până la funcția de șef de cabină, oferind mereu pasagerilor săi cel mai înalt nivel de customer service. Rucsandra este însoțitor de bord cu o experiență semnificativă în domeniu, dar și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe, și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență.

You may also like

4 comments

  • Alexandrina septembrie 10, 2018   Reply →

    Ma numesc Alexandra am 17 anii pe data de 03.10 2018 implinesc 18 anii si cel mai mare vis al meu este sa devin însoțitoare de bord, pe data de 01. 07. 2019 absolvesc liceul , imediat dupa asta vreau sa plec sa invat de stewardesă dar nu am idee unde si nici engleza nu o prea cunosc …. dar e visul meu tind spre aceata profeie deja de multi anii si nici preturile pentru studii nu le cunoc la sigur ,m-ia spus cineva ca daca o sa invat totusi de aceasta profesie mai apoi ca sa ma angaje o sa trebueaca sa achit o suma mare de banii e adevarat ? ajutati-ma va rog mult sa imi indeplinesc visul meu….((((

    • Rucsandra Mihai septembrie 11, 2018   Reply →
      Rucsandra Mihai

      Bună Alexandra,

      În primul rând, ca să poți aplica pentru un job de stewardesă, va trebui să termini liceul. În al doilea rănd, trebuie să cunoști limba engleză, scris și vorbit, pentru că interviul la orice companie aeriană se desfășoară în acestă limbă.În al treile arând, nu este nevoie să investești o mare sumă de ban pentru acest lucru, pentru că nu este nevoie să urmezi o școală de aviație, este suficent să faci un curs de pregătire pentru interviul la o comapnie aeriană.
      Noi te putem ajuta prin cursurile pe care le organizăm, dar mai înainte de toate am să te rog să citești aceste articole:
      https://vreausafiustewardesa.ro/diferenta-intre-un-curs-vreau-sa-fiu-stewardesa-si-o-scoala-de-aviatie/
      https://vreausafiustewardesa.ro/cursuri-stewardesa-2/
      Până atunci, te sfătuiesc să înveți limba engleză, pentru a putea să îți urmezi visul.
      Dacă mai ai nevoie de sfaturile și ajutorul nostru, nu ezita să ne contactezi.
      O zi frumoasă!

      Rucsandra

  • Alex septembrie 17, 2018   Reply →

    Buna! Vreau sa va felicit pentru initiativa de a creea acest site, site unde pot fi gasite informatii relevante legate de acest job. Din articolul prezentat reiese ca varsta de pensionare este de 50 de ani si nu de 45, asa cum stiam din alte surse. Ma tenteaza foarte tare acest job, desi stau putin mai prost cu geografia, nu stiu daca are relevanta. Personal mi-ar placea o companie cu baza in Romania, dar zboruri externe cu layovers. Am curiozitatea care sunt companiile aeriene care au baze in Ro.
    Multumesc si zboruri line. Follow your dreams!

    • Rucsandra Mihai septembrie 17, 2018   Reply →
      Rucsandra Mihai

      Bună Alex,

      Mulțumim pentru aprecieri! Ne bucurăm că putem fi de folos și altora!
      Companiile aeriene europene care au baze și în România sunt Wizz Air și Ryanair.Însă la aceste companii, toate zborurile sunt turn-around. Adică fără layovers.
      Există și o companie românească cu baze în Europa- Blue Air, cu baze în Italia, Portugalia, Cipru, Polonia.
      Dacă te mai putem ajuta și cu alte informații, nu ezita să ne contactezi.
      O zi frumoasă!

      Rucsandra

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.