Melania Jaravete, director de HR la Blue Air – despre provocarea de a recruta cei mai buni candidați

Melania spune că să fii recrutor în aviație e unul din cele mai “cool” joburi pe care cineva le poate avea cineva. Și de câte ori am avut ocazia să o văd vorbind despre meseria ei, mi-a confirmat că așa stau lucrurile într-adevăr. Și asta pentru că energia pe care o emană, râsul sincer, contagios și modul în care alege să își facă treaba se aliniază perfect cu responsabilitățile sale zilnice. Melania Jaravete este director de HR în cadrul companiei aeriene Blue Air și are o experiență de 19 ani în domeniul resurselor umane și al comunicării. E omul care caută pasiune, pregătire și profesionalism în rândul celor pe care îi recrutează, dar care își amintește mereu că un recrutor, până la urmă, e un om care angajează oameni, așa că nu uită niciodată cât de importantă este componenta umană și empatia în tot acest parcurs al angajării.

Am povestit pe larg cu Melania despre tot ce presupune munca ei de recrutor și ce așteptări are de la un candidat pentru jobul de însoțitor de bord, așa că vă invit cu drag să îi aflați povestea.

Cine este Melania Jaravete și ce înseamnă să fii recrutor într-o companie aeriană precum Blue Air?

Să recrutezi personal navigant este the coolest and the hottest job on the planet. Pentru a reuși în această industrie ai nevoie de oameni extraordinari, iar provocarea este să știi cum să-i recrutezi întocmai pe aceștia.

În contextul în care Blue Air și-a dublat echipa în ultimii doi ani, de la 636 de angajați (1 ianuarie 2016), până la 1.449 de angajați (1 ianuarie 2018),  am considerat important să folosim spiritul companiei în avantajul nostru. Astfel că, pentru a asigura o creștere sănătoasă companiei, este obligatoriu pentru mine să aduc alături persoane foarte bine pregătite și care își însușesc cultura noastră organizațională.

Suntem conștienți că avem două motoare puternice: valorile antreprenoriale și sentimentul de familie. Acestea stau la baza succesului Blue Air și au creat coeziune în echipă. Rolul meu este să aduc la bordul Blue Air oamenii potriviți, cu abilitățile, atitudinile și valorile potrivite companiei noastre. În același timp, să mă asigur de binele fiecărui angajat, odată ce se alătură echipei și să asigur puntea de comunicare între el și management.

Recrutăm în paralel pentru București, Iași, Cluj, Bacău, Torino, Alghero, Larnaca sau Liverpool. Avem atât orașe diferite, cât și societăți și culturi diferite. Astfel că este un efort și mai mare să armonizez toți cei 1.449 de membri ai familiei Blue Air spre același obiectiv: succesul companiei.

Ai 19 ani de experiență în resurse umane și comunicare. Cum a evoluat cariera ta în acest timp și ce lecții ai învățat din prisma joburilor pe care le-ai avut?

Am trecut fără emoții prea mari de la domeniul bancar în care am lucrat mai bine de 9 ani – în Bancpost, iar ulterior UniCredit Bank, – la industria aviatică și am ajuns la Blue Air exact în perioada de creștere accelerată a companiei. Se știe că această industrie este spectaculoasă, într-o continuă dinamică, are un grad ridicat de complexitate și te provoacă zilnic. Nu ai cum să te plictisești și vine la pachet cu satisfacții pe măsură.

Ceea ce spune despre mine că îmi plac foarte mult provocările – pentru că nu este ușor să recrutezi în această industrie, iar responsabilitatea este enormă: în 2017, însoțitorii noștri de zbor au oferit o experiență de călătorie reușită la peste 5,06 milioane de pasageri.

Mai spune despre mine că sunt săptămânal pe drumuri, între București și bazele noastre din țară și din străinătate, pentru că sunt prezentă la toate interviurile de angajare ale piloților și între București și Sofia, unde se află simulatorul pe care fiecare dintre piloții noștri este obligat să-l treacă la fiecare 6 luni.

Ce urmărești la un candidat atunci când ai de făcut o recrutare? Pe ce aspecte cheie îți concentrezi atenția?

La Blue Air, siguranța și confortul pasagerilor sunt valoarea de bază și pietrele de temelie ale companiei. Ceea ce înseamnă că toți angajații noștri, fie că vorbim de personalul navigant (piloți și însoțitori de bord) sau despre personalul de la sol, trebuie să fie profesionist, talentat, să aibă pregătirea necesară, dar, în același timp, să aibă și valori comune cu întreaga cultură organizațională a Blue Air.

Am avut și surprize să constat cum probe de simulator sunt luate cu brio, profesional pilotul este ireproșabil, dar din punct de vedere al calităților umane, să nu fie compatibil cu profilul căutat de noi, ori însoțitori de zbor ale căror CV-uri arătau promițătoare, dar la capitolul soft-skills lăsau de dorit.

Tocmai de aceea, anul trecut, pentru prima oară în istoria Blue Air am elaborat un proces de evaluare personalizat. Noul proces de filtrare este amplu, structurat în mai multe etape, tocmai pentru a ne asigura că, la final, îi avem alături de noi pe cei mai buni, iar echipa își păstrează omogenitatea.

Acesta a fost, de altfel, proiectul principal al anului 2017 la Blue Air, pe zona de HR: structurarea unui proces de selecție și de recrutare a personalului de bord, comparabil cu cele mai mari companii aeriene de pe piață – Qatar Airways și Emirates.

Care sunt momentele în care un candidat se blochează la interviu? Unde intervine blocajul?

Orice persoană pusă în situația unei evaluări, al unui interviu de angajare, are emoții. Depinde de caracterul fiecăruia, de experiența pe care o are cu proces de recrutare, de atenția pe care o acordă pregătirii pentru întâlnire.

Chiar și piloții au emoții la interviu, nu doar însoțitorii de zbor. Dar nu este un blocaj și un moment anume pe care să le fi identificat până în acest moment. De asemenea, la Blue Air recrutăm atât piloți, ingineri, operatori call center, contabili, responsabili de achiziții etc. Astfel că avem o paletă foarte mare de candidați, de vârste și pentru poziții și responsabilități diferite.

În ceea ce privește candidații pentru însoțitori de zbor, am observat că nu au frică de interviu cei care sunt sinceri și vin bine pregătiți. Să spunem, totuși, că ar fi un moment mai sensibil – când trebuie să dovedească aptitudinile de limba engleză. Dar, și aici, sunt cursuri speciale pe care le pot face, astfel că au toate instrumentele necesare pentru a veni cu încredere la interviu.

Ce calități cauți într-un viitor angajat?

După cum spunem, rolul meu este să găsesc cei mai talentați, pasionați, comunicativi și pregătiți viitori membri ai familiei Blue Air. Nu este întotdeauna ușor, chemăm la interviuri sute de candidați și alegem doar o mică parte. Dincolo de CV și de pregătire, caut să găsesc în dialogul de 40 de minute, pasiune și empatie, discreție, răbdare, responsabilitate, punctualitate, flexibilitate, interes pentru cei din jur. La fel de important este spiritul de echipă. A fi însoțitor de zbor este diferit de munca de birou, în care ai zilnic aceiași colegi. Aici, de la o zi la alta, echipajul poate să fie complet diferit. Astfel, spiritul de echipă și abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru a ne respecta angajamentul față de pasageri și de la e oferi o experiență de zbor reușită.

Dacă mâine ai recruta un însoțitor de bord pentru Blue Air, cum l-ai alege din mulțime?

Ies mereu în evidență cei care, la întrebările standard vin cu răspunsuri inspirate din experiența lor. A ști să personalizezi un răspuns și să folosești storytelling-ul pentru a da substanță unui interviu face mereu diferența.

Care e cea mai nostimă situație cu care te-ai confruntat la o recrutare de însoțitori de bord?

Unii dintre candidați își doresc atât de mult să devină însoțitori de zbor, încât fac lucruri neșteptate. Pentru a ne asigura că la interviu vin candidații cei mai apropiați de profilul căutat de noi, avem grijă să comunicăm în anunț toate informațiile relevante. Inclusiv înălțimea minimă obligatorie, detaliu, de altfel, ușor de observat, nu? La o sesiune de recrutare recentă am avut surpriza să avem în sală o candidată care a sperat că nu-i vom observa pantofii cu platformă și tocuri enorme. Încălțămintea era atât de înaltă, încât ne-a fost teamă ca un cumva să cadă și, de la acea înălțime, să se accidenteze serios. Într-adevăr, le spunem însoțitorilor de zbor să fie mereu la înălțime. Doar că, în acea situație, recomandarea a fost aplicată ad litteram. Iar dacă vă întrebați ce s-a întâmplat cu acea candidată, din păcate, fără tocurile respective, înălțimea era mult sub limita minimă.

Ce sfaturi ai oferi cititorilor noștri la început de carieră în aviație, care își doresc să profeseze ca însoțitori de bord. Ce le-ai împărtăși din prisma experienței tale de recrutor?

Acest job este, cumva, out-of-the-box. Nu se încadrează în tiparul programului de la 9 la 18 și nu se potrivește unei persoane căreia nu îi place să călătorească, să interacționeze cu cei din jur, să cunoască oameni noi de fiecare dată când merge la job. La Blue Air, calitatea celor care intră în echipă este foarte bună, astfel că mediul de lucru este prietenos și vor avea mereu ce învăța. La începutul interviului spuneam că unul dintre motoarele Blue Air este spiritul de familie. Și acesta este sentimentul pe care îl au cei din echipă, chiar dacă, în calitate de însoțitor de zbor nu lucrează mereu cu aceiași colegi.

Gestionarea emoțiilor, amabilitatea și disponibilitatea de a avea un program atipic vor veni în sprijinul celor care vor să aibă o carieră în aviație, ca însoțitor de zbor. Industria aviatică este spectaculoasă și îi va pune în valoare pe toți cei care vor fi dispuși să-i accepte regulile.

*articolul face parte din proiectul editorial “Vreau sa fiu Stewardesa & Blue Air îți deschid drumul spre nori”  și vă aduce o serie de interviuri cu însoțitori de bord și recrutori Blue Air despre tot ceea ce înseamnă fascinanta lume a aviației.

Pe același subiect mai poți citi si:

Vreau să fiu Stewardesă te ajută să obții jobul de însoțitor de bord la orice companie aeriană. Pregătește-te alături de traineri certificați la nivel internațional, cu vastă experiență în aviație, învață totul despre meseria de însoțitor de bord, simulează probă cu probă toate etapele unui interviu și pregătește-ți un dosar de interviu perfect: CV & fotografii conform cerințelor impuse de companiile aeriene. Detalii și înscrieri aici.

No Comments

Post A Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.