5 ani șef de cabină și Recruitment Ambassador Qatar Airways – povestea Adrianei Marcu, cel mai nou membru al echipei Vreau să fiu Stewardesă

Adriana este un om pe care-l placi din prima, fără să te întrebi măcar de ce. Are carismă, o privire blândă, însă în același timp atitudinea ei reflectă profesionalism și pregătire riguroasă. Când am întâlnit-o pentru prima dată, mi s-a prezentat ca fost șef de cabină Qatar Airways și ceva din modul în care mi-a întins mâna și mi-a spus câte ceva despre ea m-a făcut să o privesc cu atenție și curiozitate. Mai apoi, aflând mai multe despre ea, despre cariera ei incredibilă în aviație, cât și ulterior în diplomație, m-a determinat să-mi doresc un astfel de coleg în echipa Vreau să fiu Stewardesă. Adriana Marcu lasă în urmă o carieră frumoasă în aviație, ca fost șef de cabină și Recruitment Ambassador Qatar Airways, iar în prezent lucrează la Bruxelles, la Comitetul european al Regiunilor. Vă anunțam săptămâna trecută că din aprilie se alătură din postura de trainer echipei noastre, iar acum a sosit timpul să îi aflați povestea pe larg:

Cum a început cariera ta în aviație și care au fost primii pași făcuți spre această lume fascinantă a norilor?

Precum toate poveștile de iubire la prima vedere, prinsă de coincidențe fericite cu entuziasm, dar foarte puțin pregătită pentru ceea ce urma să se întâmple. Era o zi însorită de iunie în anul 2012, 7 să fiu mai precisă, iar eu îmi terminam studiile la Lyon. Până atunci locuisem în Franța și doar atât. Singurele calatorii extravagante erau acasă, în România. Și aceasta pentru că studiam securitate și apărare, iar timpul meu se împărțea între facultate și stagii de practică. Eram un amestec de disciplină și control de sine și de boemă călătoare. Urma să aflu că aceste două poluri opuse pot să se întâlnească într-o meserie. Aveam mulți prieteni din toată lumea pe care mi făcusem la Lyon și pe care visam să îi vizitez cândva.

Recrutările de cabin crew în Franța se făceau la vremea respectivă în mod discret, însă am aflat din colțul unui ziar matinal despre “Open Day Qatar Airways”. Uneori lucram la un hotel, tură de noaptea, să îmi suplimentez bursa și uite așa se face că în noaptea de 6 spre 7 am lucrat. Am terminat dimineața, am băut o cafea tare și mi-am strâns părul cum știam eu mai bine, plecând cu zâmbetul pe buze, îmbrăcată în cămașă albă și fusta neagră care îmi fuseseră impuse de hotel ca uniformă. Am ajuns exact la ora la care începea evenimentul, regăsindu-mă printre fete splendide, înalte, coafate și foarte sigure pe ele și băieți. Am intrat în sală și recrutoarea s-a îndreptat spre mine cu un zâmbet larg și m-a invitat afară. Am ieșit împreună și mi-a spus că din păcate nu pot continua evenimentul cu dresuri negre și că va trebui să mă dezbrac de ele. Am zâmbit politcos și m-am dus la toaletă. Când m-am întors, se crease un fel de solidaritate și toată lumea m-a privit încurajator. Erau tipul de oameni pe care mi-aș fi dorit să îi am la locul de muncă. Nu știam dacă erau sinceri sau nu, dar aveam nevoie de un zâmbat reconfortant după o noapte nedormită și cu observația de mai devreme.

După prima etapă, a CV-urilor, mi-a fost alocat numărul 19, un număr norocos care m-a purtat până la finalul recrutării, care este și numărul zilei mele de naștere. Restul este aventura vieții mele. Un roller coaster care m-a purtat pe culmiile cele mai frumoase ale lumii și de la care mi-am luat la revedere în august 2017.

Care au fost temerile tale la început de drum într-un domeniu atât de schimbător?

Partea frumoasă a unui job pe care nu îl cunoști este tocmai faptul că nu îl cunoști. Totul este nou și fascinant, nu ai multe așteptări, deci nici multe șanse să fii dezamăgit. În cazul meu, mi se propusese un job de vară ca însoțitor de bord la Air France pentru trei luni cu ani în urmă. L-am refuzat din temerea că nu știu să înot și că nu sunt prea înaltă. Și uite cum trei ani mai târziu norii mi se arătau din nou. Tot nu învățasem să înot și totuși când am susținut proba de ditching(proba în care se simulează o aterizare pe apă/amerizare) în timpul trainingului de la Qatar Airways m-am distrat de minune și nu m-am înecat.

A fost cineva care ți-a îndrumat pașii spre aviație? Ai avut vreun mentor sau vreo persoană care să te inspire?

Nu aș putea spune că cineva m-a îndrumat, deși am aviatori în familie. Însă pe parcursul meu la Qatar Airways am întâlnit oameni minunați, pentru care atașamentul față de meserie era mult mai important decât de salariu. Câțiva piloți și instructori care mi-au marcat inima pentru totdeauna. În aviație, spre deosebire de alte meserii, rar ai ocazia să întâlnești colegi cu care ai zburat deja. Așa că atunci când unul dintre ei face un gest frumos sau remarcabil, poți să consideri ca un străin l-a făcut. Și așa descoperi frumusețea sufletului unor oameni care deși nu te cunosc te ajută, te sprijină și îți zâmbesc. Aceasta este adevărata valoare a noastră, ca și cabin crew.

Ce simți când zbori? E adevărat că zborul provoacă dependență?

Absolut! Mi se întâmplă des să mă uit spre cer, să văd dacă este un Boeing sau un Airbus și dacă sunt norocoasă să văd și ce companie. Mi se întâmplă zilnic să mă gândesc la avioane, deci clar este o dependență. Nu aș ști să enumăr simptomele cu exactitate, însă ceva din mine va aparține pentru totdeauna acestui domeniu.

Ce au apreciat cel mai mult colegii la tine?

Funcționez mult cu partea emoțională. Și în timp am înțeles că este în regulă să nu încerci să fii pe placul tuturor. Însă indiferent de sentimentele mele față de un coleg, am ca regula generală respectul. În primul rând, respectul de sine, să ai o imagine impecabilă și un limbaj impecabil. Zâmbetul, este fără îndoială atuul cel mai de preț și învinge orice barieră culturală. Apoi respectul față ceilalați colegi ai echipajului cu care chiar dacă nu ești prieten trebuie să fii aliat. Sunteți acolo să duceți o misiune la îndeplinire și în cazul unui pericol unirea forțelor și cunoștiințelor voastre va face diferență.

Pentru ce ești cel mai recunoscătoare din toată meseria ta de însoțitor de bord?

Pentru că îmi oferă o meserie pe care și astăzi o stăpânesc cu încredere și pentru că îmi oferă oportunitatea sa îmi creez fericirea, dar și să fiu parte a fericirii unor oameni pe care nu îi cunoșteam deloc. Eram necunoscuți, la momentul potrivit și la locul potrivit. Eram întotdeauna fericită să creez o mică supriză când știam că un cuplu de proaspăt căsătoriți era la bord. Mergeam către locul lor și dintr-o dată nu mai conta că nu ne cunoșteam, ne bucurăm împreună de fericirea lor. Era un schimb reciproc de energii pozitive, de gânduri bune și de amintiri frumoase.

Care a fost cel mai frumos zbor operat? Dă-ne mai multe detalii.

Au fost zboruri emoționante. Când am cunoscut un tătic care zbură singur cu trei copii, dintre care doi gemeni pe un zbor lung de 13 ore către Philadelphia. Era un pic stângaci, iar gemenii aveau undeva la trei ani. Lucra pentru o organizație umanitară în Mozambic, iar soția lui decedase recent. M-am regăsit schimbănd scutece, era prima dată când o făceam la 36000 ft. El a devenit un prieten bun cu care m-am regăsit ulterior la Maputo. Iubirea unui tată pentru copii lui, atenția și tragedia prin care trecuse și despre care micuții nu știau încă, m-a marcat profund.

Ce obiceiuri bune ai nevoie să cultivi în această meserie?

Controlul de sine. În aviație nicio zi nu seamănă cu cealaltă, iar singurul punct de echilibru ești tu. Pentru mine personal, să devin vegetariană și să fac o activitate sportivă în mod constant m-au ajutat să gestionez mai bine schimbările de climă și fusul orar.

Cum a fost să lucrezi pentru Qatar Airways, cea mai bună companie aeriană din lume pentru atâția ani la rând?

Qatar Airways este cea mai bună companie din lume datorită angajaților săi. Să fii cel mai bun, într-o industrie care operează 365 de zile 24 de ore pe zi, înseamnă să depășești pragul de 100% și să atingi un nivel de excelență chiar și atunci când ești obosit sau “nu ai chef”, face parte din regulile jocului.

Cum ți-a fost viața în Doha, cum ai făcut fața stilului de viață “milităresc” al însoțitorilor de bord QR?

Viața in Qatar nu este cu mult diferită de altă țări musulmane. Sunt țari stricte când vine vorba de conduită și maniere, în special ale femeilor. Am acceptat diferențele și am învățat să le apreciez în loc să le blamez. La început aveam tendința să mă plâng de “stilul milităresc”, apoi am învățat cum să folosesc orice circumstanță în beneficiul meu înscriindu-mă la un Master în Franța. Acesta m-a ținut ocupată pe durata ultimilor doi ani la Qatar Airways. Mi-am făcut prieteni minunați, colegi de “suferință”. Am trăit un fel de a doua perioadă a studenției, dar mult mai responsabilă.

Ce metode ai folosit pentru a le spune pasagerilor ceva ce nu ar fi vrut să audă?

Nu le spui. Avionul, fie el chiar și de lux este un spațiu în care resursele sunt limitate și unde creativitatea joacă un rol central. Există mereu variante iar atunci când ele se epuizează, compania are un sistem de evidență, în care se inventariază toate aceste situații.

Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în urma anilor petrecuți la zbor?

Că viața este o sumă de întâmplări frumoase, emoționante, mai puțin fericite, de dor, de întâlniri suprizăntoare, de apusuri și răsărituri. Am descoprit cu adevărat dimensiunea complexă a vieții, cu mult mai mult decât aș fi făcut-o într-un job sedentar. Călătoriile și interacțiunile multiculturale sunt cele mai bogate și frumoase lecții de viață.

Ce lucru ai fi vrut să știi înainte să devii însoțitor de bord și nu ai avut ocazia?

Mai multe tehnici de a îmi strânge părul în coc, coreencele sunt deținătoarele recordului.

Ai întâlnit vreodată o situație de urgență la bord? Cum ai acționat?

Urgențele la bord nu sunt rare, ba chiar aș spune dese, în special cele legate de situațiile de prim ajutor. Înainte de orice acțiune ai nevoie de 10 de secunde de liniște în care te gândești la procedura de urmat. Următoarele minute pot fi grele însă acela nu este momentul emoțiilor, ci a acțiunii competente și corespunzătoare.

Ai fost cabin senior și ai devenit un exemplu de urmat pentru colegii tăi de la bord, din postura de leader. Cum a fost să conduci o echipă de însoțitori de bord multiculturală?

A fost cea mai frumoasă experiență de zbor, dar și cea mai stresantă. Uneori adevărate ziduri culturale se construiesc între naționalități încă dinaintea zborului , însă eu ca și leader, mi-am propus să le darâm și întâlnesc oamenii din viața mea, colegii, la jumătatea drumului unde împreună suntem confortabili cu cine suntem și de unde venim.

Cum ai ajuns Recruitment Ambassador la Qatar Airways? Ce a presupus munca ta în această poziție? 

Recruitment Ambassador, un concept nou în Qatar Airways, cuprindea selectarea atentă de însoțitori de bord cu o conduită exemplară(no warning letters, no grooming issues etc) care să reprezinte compania alături de echipa de recrutare în cadrul evenimentelor de tip Open day“.
Ca Recruitment Ambassador, luai parte la integralitatea procesului de recrutare, exerciții de grup, corectarea testului de limba engleză de tip grilă. Originalitatea postului era ca eu să prezint, în calitate de cabin crew, meseria și în principiu avantajele, celor ce aspirau la un post de însoțitor de bord. Le vorbeam despre salariu, reguli, layover etc. Le vorbeam, de asemenea, și despre aspectele relocării lor la Doha, accomodation, cultură și obiceiuri. Menționez ca Recruitment Ambassador nu recrutează direct, insa e parte integrantă a echipei de recrutare. Între timp, nu știu daca au continuat cu acest program, deoarece a fost un proiect pilot, însă a fost o experiență foarte utilă pentru mine.

Ce sfaturi ai oferi unui însoțitor de bord la început de drum, dată fiind experiența ta în aviație?

Să își trăiască și să se bucure de unicitatea experienței sale. Nu există competiție, ci doar ritmul tău și dorința ca această “călătorie” să te îmbogățească profesional și emoțional. Eu, în anii petrecuți la Qatar Airways, am reușit să termin un master, alți colegi au terminat școala de piloți, iar alții mai zboară și acum. Să fii însoțitor de zbor este poate unul dintre cele mai grele joburi din lume, însă dacă reușești să treci peste schimbări rapide de climă, peste sărbători petrecute departe de familie, peste situații care te marchează uneori și peste distanța de casă vei fi răsplătit cu cel mai frumos birou din lume, cu cele mai frumoase răsărituri și cu cele mai bogate experiențe umane.

Pe Adriana o veți putea cunoaște din postura de trainer la Cursul pregătitor pentru interviul cu o companie aeriană organizat de echipa Vreau să fiu Stewardesă. Înscrie-te acum la cel mai complex curs de pregătire pentru însoțitori de bord: te așteaptă 4 zile de curs intensiv, traineri cu vastă experiență în aviație, recrutare și comunicare, inclusiv un profesor de limba engleză care să te ajute să îți îmbunătățești nivelul. Vei exersa probe de interviu și teste scrise de limba engleză, vei învăța să vorbești cu încredere în fața unui public, să faci o prezentare impecabilă, să folosești vocabular de aviație și tehnici de depășire a emoțiilor. Înscrieri și detalii aici.

Anca Dumitrescu avatar 80x80 5 ani șef de cabină și Recruitment Ambassador Qatar Airways   povestea Adrianei Marcu, cel mai nou membru al echipei Vreau să fiu Stewardesă

About Anca Dumitrescu

Anca este co-fondator Vreau să fiu Stewardesă, editor și trainer certificat la nivel internațional. Are o experiență de peste 8 ani în jurnalism, marketing și comunicare, iubește să lucreze cu oamenii și să le ofere cea mai bună experiență de învățare. O poți cunoaște la cursul English for Future Cabin Crew, unde se ocupă de îmbunătațirea nivelului de limba engleză al celor care își doresc o carieră printre nori.

You may also like

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.