Cum se pregătește de zbor un însoțitor de bord?

Însoțitorii de bord, acești oameni curajoși de deasupra norilor, au un program diferit de muncă, atât din punct de vedere al orelor de lucru, cât și al lucrurilor pe care le fac într-o zi de zbor.

Pregătirea unui zbor începe practic cu o zi înainte, date fiind orele de somn obligatorii de care au nevoie. Este nevoie de 8 ore de somn și cel puțin 12 ore distanță între două zboruri.

O zi obișnuită de zbor începe atunci când alarma ceasului te trezește și începi să te pregătești pentru o nouă zi. Eu mă trezeam întotdeauna cu două ore înainte de ora la care trebuia să fiu la aeroport. Și asta pentru că aveam o rutină a lucrurilor pe care le făceam zilnic. Primul lucru, dădeam drumul la cafetieră, apoi făceam un duș, mă fardam și mă îmbrăcam în uniforma pregătită din seara dinainte. Îmi verificam geanta de uniformă, să am toate documentele obligatorii pentru zbor la mine (pașaport, atestatul de zbor, certificatele de competență pe tipurile de avion pe care aveam licență, certificatul medical, asigurarea medicală, id-urile, atât cel internațional, cât și cel de aeroport), ochelarii de citit, ochelarii de rezervă (asta pentru că sunt purtătoare de ochelari de distanță permanenți), iar apoi îmi verificam bagajul, să am tot ce îmi trebuie cu mine: pantofii de avion, trusa de machiaj, o cămașă/ bluză de rezervă, în funcție de ce purtam în acea zi, uniforma având mai multe elemente, o pereche de ciorapi de rezervă, un tricou și o pereche de papuci, în cazul în care se întâmpla să fie o situație neprevăzută și să rămân undeva, o trusă mică cu medicamente personale. Drumul până la aeroport îmi lua între 30-45 minute, în funcție de oră și de trafic.

Prezentarea la aeroport se face cu o oră sau o oră și jumătate înainte de zbor, în funcție de fiecare companie. Ajungeam la aeroport, socializam puțin cu colegii mei care plecau și ei în alte curse, și mă prezentam la briefing. Pentru că eram șefă de cabină, aveam grijă întotdeauna ca nimeni din echipajul meu să nu întârzie la briefing. Punctualitatea este foarte importantă în aviație și este penalizată drastic. Practic nu mai ești luat în cursă în ziua respectivă dacă ai întârziat din orice motiv la briefing. Ce înseamnă briefing? Pregătirea dinainte de orice cursă a echipajului de zbor, care constă într-o întâlnire a  piloților și însoțitorilor de bord, pentru a afla toate informațiile necesare zborului respectiv și a verifica procedurile standard pentru cazuri normale sau anormale de zbor ale companiei.

Practic, faci cunoștință cu echipajul desemnat pentru acel zbor. Pot fi colegi cu care ai mai zburat anterior, sau pot fi colegi noi. Echipajul este diferit la fiecare zbor, în fiecare zi. După ce fiecare membru al echipajului se prezintă, comandantul dă  toate informațiile necesare: tipul de avion, înmatricularea acestuia, poziția pe platformă, durata zborului, condiții meteo, dacă vor fi turbulențe și durata acestora, ruta de zbor, durata escalei, comenzile folosite în caz de urgență, codurile de acces în cabina de pilotaj și orice alte informații de care toată lumea trebuie să aibă cunoștință.

Șeful de cabină(Purser/Senior Cabin Crew/Cabin Manager) verifică actele fiecărui însoțitor de bord, prezența și valabilitatea acestora și pune două întrebări fiecăruia, pentru a verifica cunoștințele în materie de proceduri normale și anormale la bordul avionului. Tot el verifică grooming-ul însoțitorilor de bord (uniforma, machiajul, coafura, culoarea unghiilor), pentru a fi conform standardelor companiei.

Informează echipajul despre numărul pasagerilor, dacă există pasageri cu nevoi speciale pe acel zbor(mame cu infanți, persoane cu dizabilități, persoane obeze, minori neînsoțiți)  și mâncăruri speciale, numărul acestora, tipul de service din acea zi, în funcție de ora de decolare și tot ce ține de partea de customer service.

Apoi echipajul pleacă spre avion. Echipajele au un filtru de control în aeroport diferit de cele ale pasagerilor, tocmai pentru a nu întârzia la avion, dar se supun acelorași reguli ca și pasagerii din punct de vedere al controlului bagajelor și al documentelor de călătorie la graniță.

Ajungeam la avion și fiecare dintre noi își lua poziția în avion desemnată la briefing de către șeful de cabină. Se face un safety și un security check al avionului înainte de fiecare zbor, cât și înainte și după ce urcă sau coboară din avion persoanele care deservesc compania, prin serviciile aferente(curățenie, catering, personal de sol auxiliar, personal tehnic).

Se verifică data de valabilitate a echipamentelor de la bordul avionului, închiderea /deschiderea ușilor principale și ieșirilor de urgență, funcționarea tuturor sistemelor de la bord (sistemul de comunicare, sistemul de iluminat, sistemul de entertaiment), a toaletelor, a scaunelor pasagerilor cu măsuțele aferente, se verifică prezența vestelor de salvare, a centurilor de siguranță, prezența catering-ului conform cu numărul de pasageri.

După această verificare și după ce tot personalul auxiliar a coborât din avion, se face un security check pentru a fi siguri că nu există obiecte suspecte la bord. Când se termină și acest lucru, se raportează comandantului că totul este ok, cabina este pregătită și pasagerii pot veni.

Se întâmpină pasagerii, se verifică boarding cardurile, însoțitorii de bord ajută pasagerii să își găsească locurile, îi ajută cu bagajele de mână, se asigură că în dreptul ieșirilor de urgență nu stau decât pasageri apți fizic și că ieșirile nu sunt blocate cu bagaje, pentru a nu obstrucționa ieșirea în caz de urgență.

Când cabina este pregătită pentru decolare(pasagerii sunt așezați cu centurile de siguranță cuplate, scaunele pasagerilor sunt în poziție verticală, măsuțele sunt închise, parasolarele sunt ridicate, toate echipamentele electronice sunt închise, toaletele sunt blocate, bucătăriile sunt verificate și toate cărucioarele sunt așezate în lăcașul lor și siguranțate) însoțitorii de bord își iau locul destinat pentru decolare. Șeful de cabină raportează comandantului că totul este gata și cabina este pregătită de decolare.

Din acest moment, grija principală a însoțitorilor de bord devine siguranța și confortul pasagerilor de la bord, până la aterizare. Într-un articol viitor vom scrie și despre ce urmează pentru însoțitorii de bord după decolare și toate responsabilitățile pe care le au pe durata zborului.

Zboruri line și cer senin,
Rucsandra

Dacă vrei să lucrezi ca însoțitor de bord, vino la cursurile Vreau să fiu Stewardesăși vei beneficia de o pregătire completă pentru interviul cu ORICE companie aeriană. Traineri noștri te vor învăța tot ce ai de făcut pentru a trece cu succes de interviu. Iată cursurile pe care le avem programate în următoarele 3 luni:

  • 11-14 aprilie 2019: cursul pregătitor Vreau să fiu Stewardesă de 4 zile, la București (detalii aici)
  • 16-18 mai 2019: cursul English for Cabin Crew la București (detalii aici)
Mihai Rucsandra avatar 80x80 Cum se pregătește de zbor un însoțitor de bord?

About Rucsandra Mihai

Rucsandra are experiență de 28 de ani în aviația comercială și privată. A zburat cu toți președinții României de după 1990 și a promovat până la funcția de șef de cabină, oferind mereu pasagerilor săi cel mai înalt nivel de customer service. Rucsandra este însoțitor de bord cu o experiență semnificativă în domeniu, dar și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe, și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență.

You may also like

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.