Cu ce probleme se confruntă o stewardesă pe zboruri?

Fiind însoțitor de bord, te confrunți cu o serie de situații diferite zi de zi. Nici un zbor nu seamănă cu altul, fiecare zi îți aduce oameni noi, experiențe de zbor diverse și tot atâtea satisfacții.

Cele mai frecvente situații cu care te poți confrunta pe un zbor sunt: turbulențe, incidentele medicale, pasageri dificili, defecțiuni tehnice, întârzieri din motive meteo, incapacitatea membrilor de echipaj, zboruri întârziate din motive comerciale.

Viața însoțitorilor de bord este departe de a fi plictisitoare. Trebuie să dai dovadă de flexibilitate, să te adaptezi condițiilor stresante de muncă, să îți organizezi timpul perfect.

Însoțitorii de bord sunt pregătiți să facă față celor mai neobișnuite situații, trec printr-o pregătire riguroasă și sunt în stare să ia hotărâri in cel mai scurt timp, pentru a asigura siguranța pasagerilor la bordul avioanelor.

Turbulențe

Una din cele mai întâlnite probleme la bord este turbulența. Turbulențele pot fi de trei feluri: ușoare, moderate și puternică. În oricare din aceste situații, pasagerii trebuie să aibă centurile de siguranță cuplate, să stea la locurile lor, să nu folosească toaletele în acest timp pentru a nu se accidenta și să urmeze instrucțiunile echipajului.

Probleme meteorologice

Întârzierile din motive meteo sunt foarte frecvente în perioada de toamnă – iarnă, când dimineața și seara apare fenomenul de ceață. Avioanele decolează și aterizează în condiții de siguranță pe anumite minime de vizibilitate ce trebuie respectate întocmai, pentru a nu pune în pericol siguranța pasagerilor și a zborului. În situația în care aceste minime nu se întrunesc, zborul poate fi anulat sau întârziat. Acest lucru creează de multe ori nemulțumiri din partea pasagerilor, cât și un anumit disconfort, și este de multe ori foarte greu să îi convingi pe pasageri că este cea mai bună soluție, că nu este vina companiei în astfel de cazuri și că viața lor este mai importantă decât întârzierea sau neplăcerile cauzate din acest motiv.

Defecțiuni tehnice

Întârzierile avioanelor sunt cauzate uneori de defecțiuni tehnice, alt motiv de supărare pentru pasageri. Însă siguranța pasagerilor este primordială, iar companiile aeriene nu fac rabat de la acest lucru. Echipele tehnice sunt extrem de competente, iar defecțiunea unor sisteme sau componente ale avionului trebuie remediată în cel mai scurt timp, pentru a se putea executa misiunea de zbor în condiții optime.

Zborurile mai pot fi întârziate și uneori anulate din motive comerciale, în funcție de numărul de pasageri, frecvența zborurilor pe o anumită relație comercială sau disponibilitatea avioanelor. În aceste condiții, pasagerii sunt reprogramați pentru alte zboruri ale aceleași companii sau ale companiilor partenere.

Pasageri turbulenți

O altă situație cu care se confruntă din ce în ce mai des însoțitorii de bord, din păcate, este cea în care apar pasagerii turbulenți. Este o situație destul de greu de anticipat și mai ales de rezolvat. Din motive uneori de neînțeles, pe diverse zboruri sau pe anumite destinații putem întâlni tot felul de pasageri certați cu legea, care nu vor sub nici o formă să respecte regulile impuse de companiile aeriene atunci când călătorești cu avionul  și nici măcar regulile de bun simț sau igienă personală.

Sunt situații diverse, care uneori îi pun pe însoțitorii de bord în dificultate sau în situații delicate, ce trebuie rezolvate cu tact și diplomație, cu profesionalism, dar în același timp cu autoritate și fermitate. Rolul primordial al  însoțitorilor de bord este de a asigura siguranța pasagerilor în orice condiții. Uneori este nevoie de foarte multă răbdare, diplomație, tact pentru a rezolva o situație delicată, pentru a putea ține piept nervozității unui pasager furios, aflat sub influența alcoolului sau pur și simplu care are o zi proastă și nu vrea sub nici o formă să fie disciplinat, să respecte niște reguli generale de conduită la bordul avioanelor. În cazurile extreme în care nu se poate rezolva un astfel de incident și când pasagerul respectiv pune în pericol siguranța zborului și a celorlalți pasageri, există anumite proceduri de siguranță ce trebuie aplicate de membrii echipajului pentru a putea continua zborul și pentru a ateriza în condiții optime la destinație. Pasagerii respectivi vor fi atenționați despre repercusiunile comportamentului lor, vor fi imobilizați dacă devin violenți și vor fi predați poliției pe aeroportul de destinație.

Însoțitorii de bord îndeplinesc diverse roluri la bordul avioanelor, nu numai cele ce le revin prin natura meseriei, ci sunt și psihologi, asistenți medicali, pompieri, baby-sitter, bucătari, barista, barmani și orice rol cerut de natura incidentului apărut sau a tipului de pasager întâlnit.

Incidente medicale

Incidentele medicale sunt printre cele mai dificile și ele pot fi incidente medicale ale pasagerilor transportați cât și incapacitatea membrilor echipajului de zbor aflat în misiune. Însoțitorii de bord au pregătirea necesară pentru a acorda primul ajutor în caz de necesitate oricărui pasager, cât și oricărui coleg aflat în dificultate. În cazurile extreme se poate cere ajutorul pasagerilor care au pregătire medicală, asistente sau doctori, dacă se întâmplă să călătorească în acel moment pe zborul respectiv.

Cele mai frecvente situații ce apar la bordul avioanelor sunt cele în care pasagerii manifestă cefalee, stare de vomă, rău de mișcare, claustrofobie, lipotimie, aerofobie, până la infarct, epilepsie sau naștere la bord. Fiecare situație se tratează în mod diferit, ceea ce ar trebui să știe pasagerii atunci când călătoresc cu avionul este că orice informație corectă despre starea lor de sănătate sau medicația folosită, starea psihică în care se află, oferită la timp echipajului le poate salva viața. Pasagerii cu epilepsie trebuie să informeze echipajul la urcarea în avion, pentru a putea acționa în consecință dacă acesta va avea o criză în timpul zborului.

Incapacitatea unui membru al echipajului

În cazul incapacității unui membru al echipajului, există proceduri ale companiei ce se respectă și se aplică întocmai, pentru a nu pune în nici un fel în pericol viața pasagerilor și pentru ca zborul să se desfășoare în continuare în condiții de siguranță, până în momentul aterizării la destinație.

De aceea această meserie nu poate fi făcută de oricine, calitățile necesare pentru a putea deveni însoțitor de bord sunt dintre cele mai diverse, de la a fi un bun membru al echipajului, de a da dovadă de  adaptabilitate, flexibilitate, empatie, răbdare, diplomație, calm, tact, curaj, atenție la detalii, organizare, determinare, inteligență, comunicare, încredere, punctualitate, bună dispoziție, până la a lucra orice lungi în condiții de stres, diferențe de fus orar, departe de familie și prieteni.

Cei ce reușesc să facă această meserie sunt niște oameni minunați, extrem de curajoși, și demni de toată admirația.

Cer senin și zboruri în siguranță vă doresc! Happy landings!

Rucsandra

Dacă îți dorești să devii însoțitor de bord, vino să te pregătești alături de echipa Vreau să fiu Stewardesă. Organizăm 4 zile de curs intensiv în care exersezi toate probele de la interviuri, afli totul despre aviație și avem grijă să te prezinți la următoarea recrutare cu un CV perfect și fotografii profesionale. Detalii și înscrieri aici. 

Mihai Rucsandra avatar 80x80 Cu ce probleme se confruntă o stewardesă pe zboruri?

About Rucsandra Mihai

Rucsandra are experiență de 28 de ani în aviația comercială și privată. A zburat cu toți președinții României de după 1990 și a promovat până la funcția de șef de cabină, oferind mereu pasagerilor săi cel mai înalt nivel de customer service. Rucsandra este însoțitor de bord cu o experiență semnificativă în domeniu, dar și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe, și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență.

You may also like

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.