Ce lecții am învățat din cariera mea de 30 de ani ca însoțitor de bord

Unul dintre motivele pentru care am ales să scriu acest articol este ca oricine îl va citi să fie încrezător în sine însuși, în visurile, alegerile și viața lui. Mi-au trebuit ceva ani de zbor ca să învăț și să accept aceste lucruri, și mai ales să învăț din alegerile și experiențele carierei mele.

Zburând, mi-am dat seamacă sunt capabilă să fac mult mai mult decât aș fi crezut vreodată că voi putea face. Și am fost foarte fericită făcând această meserie. Nu cred că aș fi rezistat atâția ani dacă nu aș fi fost pasionată de aviație.

M-am maturizat și am învățat continuu

Nici una dintre calitățile sau experiențele avute într-un job avut anterior nu este pierdere de timp. În orice meserie sau job în care lucrezi cu publicul poți să aplici din experiența avută anterior. Am fost mândră de calitățile mele avute înainte de a fi însoțitor de bord și le-am utilizat și le-am îmbunătățit pe parcursul activității mele. M-am maturizat zburând și am învățat continuu de-a lungul carierei mele.

Când eram foarte tânără, în perioada liceului, îmi doream să urmez Facultatea de Filologie sau să fac Jurnalismul. Îmi plăcea tare mult să scriu sau să îi învăț pe alții lucruri. Drumurile alese au fost altele, dar mereu am rămas cu gândul la asta. Nu mi-a trecut niciodată prin minte că am să ajung să îmbin calitățile mele în ale învățatului cu zborul, până în momentul în care am ales să fiu și trainer în aviație, în compania pentru care am lucrat. Și uita așa am ajuns să fac aceste două lucruri împreună, și să le iubesc la fel de mult. De aceea, vă sfătuiesc să nu lăsați pe nimeni să vă spună că aveți visuri imposibil de realizat și să vă oblige să urmați o carieră care nu vă place. Este viața voastră și puteți face tot ceea ce vă doriți. Dacă simțiți în adâncul sufletului că asta este ceea ce visați, atunci urmați-vă visul. Fiți deschiși la toate oportunitățile care vă apar în cale. Viața nu este întotdeauna așa cum ne așteptăm să fie.

Zborul te face să îți depășești limitele

În viață sunt probleme mai mari decât faptul că te-ai îngrășat sau slăbit 5 kg. Când ești tânăr, faptul că te mai îngrași 2-3 kg pare sfârșitul lumii. După ce am început să zbor, am avut grijă mereu de sănătatea mea, dar am realizat că sunt probleme mai mari pe lumea asta decât un număr pe un cântar. Zborul te face să îți depășești limitele. Faptul că întâlnești oameni cu diverse probleme, faptul că te afli tu însuți în zile în care ai probleme, faptul că zi de zi trebuie să te gândești la siguranța oamenilor pe care îi transporți pe zboruri te fac să realizezi care de fapt sunt problemele reale cu care te confrunți în viață.

Să reușești în această meserie să ai o familie nu este imposibil. Oamenii vor încerca să spună altceva, dar părerea lor ar trebui să nu cântărească foarte mult. Tu ești singurul care știe ce valori trebuie să aibă partenerul, astfel încât această relație să meargă. Ca însoțitor de bord, tu ești cel care traversează mări la propriu, ca să se vadă cu persoana iubită. Încrede-te întotdeauna în inima ta, oriunde te va duce și să nu îți pară rău niciodată că o urmezi. Să nu îți pară rău niciodată de lucrurile pe care le-ai făcut, ci de cele pe care nu le-ai făcut.

Mai mult decât orice, această meserie este de fapt un stil de viață. Pentru mine a fost alegerea perfectă. Și cred că am fost foarte norocoasă! Meseria asta nu are rutină, fiecare zi am petrecut-o altundeva, cu alți oameni, pasageri noi, echipaj nou. Beneficiile acestei meserii se aplică și familiei, și chiar și prietenilor. E drept că biletele reduse pe care însoțitorii de bord le au pentru a călători depind de locurile libere rămase în avion. Dar chiar și așa, este un avantaj al faptului că ești sau ai fost însoțitor de bord.

Cea mai importantă calitate: empatia

Eu am iubit mereu oamenii. Și cred că asta s-a văzut de-a lungul carierei mele și chiar și acum când nu mai practic această meserie, se vede cât de mult am iubit-o, cât de pasionată am fost și câte sacrificii am făcut pentru ea. Am spus mereu că pentru mine, cea mai importantă calitate pe care ar trebui să o aibă un însoțitor de bord este empatia. Pentru că oamenii reacționează diferit atunci când călătoresc cu avionul, mulți se tem de zbor, alții nu se simt în largul lor într-un spațiu închis, cu încă 150- 200 pasageri lângă ei, alții merg poate la o înmormântare a cuiva drag, sau alții pleacă în luna de miere. Pentru fiecare în parte tu reprezinți ceva diferit, cu fiecare în parte trebuie să interacționezi în mod diferit. Dar ceea ce oferi, primești. Am apreciat toate oportunitățile pe care mi le-a adus această meserie și am fost acolo pentru mai mult decât un simplu bună ziua sau la revedere. Am încercat mereu să fac ziua oamenilor un pic mai bună. Și aceste momente au contat mai mult decât orice, de-a lungul anilor.

Nu poți lăsa pasagerii să te conducă

Am mai învățat că pasagerii apreciază mereu un customer service de calitate. Și dacă faci cu plăcere acest lucru, se vede. Dacă ești fericit cu tine făcând această meserie, pasagerii sunt și ei fericiți. Fericirea este molipsitoare. Iar pasagerii vor reveni la o companie cu oameni fericiți.

Meseria asta cere să ai o atitudine fermă. Nu poți lăsa pasagerii să te conducă. Chiar dacă vrei să îi faci să se bucure de experiența zborului, să fie fericiți, ei pot uneori să nu te asculte, să încerce să te intimideze prin comportamentul lor, uneori să te și amenințe. Dar ei nu au întotdeauna dreptate. De aceea trebuie să înțeleagă că trebuie să se supună unor reguli, unor proceduri ale companiei aeriene, și totul pentru siguranța lor, pentru a ajunge cu bine la destinație.

Uniforma impune respect

O altă lecție învățată este că uniformele și ținuta însoțitorilor de bord s-au schimbat enorm de-a lungul anilor, de la perioada când însoțitoarele  de bord erau numite “air hostess” și jobul respectiv era impus de vârstă, înălțime, greutate, lungimea fustei și alte considerente fizice, însă ce a rămas a fost mereu respectul pentru cei care o poartă. Acum mai mult decât orice contează ținuta pe care o ai, felul în care te porți, în care vorbești, în care te simți în pielea ta. Este un tot unitar, nu este vorba doar de mândria de a purta o uniformă. Oamenii au admirat și invidiat mereu persoanele care fac o meserie ce implică o uniformă. Uniforma impune respect, uniforma este cartea ta de vizită în această meserie.

Am mai învățat că cea mai rea băutură pe care o pot comanda pasagerii este Coca Cola diet. Până servești un pasager cu această băutură, poți servi trei alți pasageri cu altceva. Și asta din cauza spumei pe care o face și de aici și atenției cu care torni această băutură în pahar.

Un alt secret al acestui job este că am învățat că pasagerii vor să știe care este partea avionului în care se simte cel mai puțin turbulența. Avionul este construit în așa fel încât cea mai stabilă parte a sa este cea din zona aripilor. Turbulența se simte cel mai intens în partea din spate a avionului. Și avioanele nu se prăbușesc din cauza turbulențelor, trebuie să știți că toate avioanele planează, indiferent de mărimea lor.

Să iei tot ce-i mai frumos din experiențele pe care le trăiești

Am mai învățat că există multe momente de singurătate, dar în același timp și de bucurii mărunte, că tot ce trăim este suma alegerilor pe care le facem în viață, că trăind și muncind la înălțime ai senzația că timpul se comprimă, că zilele trec mai repede.

Am învățat să apreciez oamenii pentru ceea ce fac, nu pentru ceea ce spun, am învățat să păstrez de-a lungul anilor prietenii durabile, cu oameni ce împărtășesc aceleași valori, am învățat să fiu recunoscătoare pentru tot și pentru toate întâmplările vieții.

Am învățat să am răbdare, chiar și atunci când simțeam că mi se sfâșie inima.

Am învățat că această meserie este una dintre cele mai flexibile meserii din lume. Poți munci șase zile la rând, după care obligatoriu ai o zi liberă, sau poți munci o zi da, una nu, și toate acestea în funcție de programul tău lunar de zbor. Ai zile libere când alții sunt la muncă, sau muncești de sărbători, când alții se bucură de timp liber. Dar asta face și mai frumos totul, pentru că există căi în care te poți bucura chiar și atunci, chiar dacă ești departe. Depinde de tine să vezi partea plină a paharului și să iei tot ce e mai frumos din experiențele pe care le trăiești, oriunde ai fi.

De aceea, este aproape imposibil pentru un însoțitor de bord să muncească de la 9.00 la 17.00, făcând muncă de birou, și asta după ce a călătorit peste tot în lume, după un program extrem de flexibil. Este o muncă extrem de provocatoare și schimbătoare, și avantajele cântăresc mai mult decât dezavantajele în acest job.

O altă lecție învățată este că lucrurile mici fac diferența în această meserie. Este foarte bine să ai produse de calitate, să oferi un customer service excelent, dar atingerea ta personală, acel ceva pe care îl oferi în plus, acestea fac diferența. Și de acel ceva își vor aduce aminte pasagerii.

Și nu numai ei, ci și colegii cu care ai împărțit atâtea lucruri, cu care ai trăit bucurii și tristeți, cu care ai format o a doua familie.Cred că este foarte important ca oamenii să te vadă și să te perceapă așa cum ești cu adevărat. De asta își vor aminti cu siguranță.

Dacă îți dorești să devii însoțitor de bord, vino să te pregătești alături de echipa Vreau să fiu Stewardesă. Organizăm 4 zile de curs intensiv în care exersezi toate probele de la interviuri, afli totul despre aviație și avem grijă să te prezinți la următoarea recrutare cu un CV perfect și fotografii profesionale. Detalii și înscrieri aici. 

Mihai Rucsandra avatar 80x80 Ce lecții am învățat din cariera mea de 30 de ani ca  însoțitor de bord

About Rucsandra Mihai

Rucsandra are experiență de 28 de ani în aviația comercială și privată. A zburat cu toți președinții României de după 1990 și a promovat până la funcția de șef de cabină, oferind mereu pasagerilor săi cel mai înalt nivel de customer service. Rucsandra este însoțitor de bord cu o experiență semnificativă în domeniu, dar și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe, și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență.

You may also like

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.