Boeing vs Airbus – tot ce trebuie să știi despre aceste 2 tipuri de avioane

Rivalitatea dintre companiile Boeing și Airbus este poate una din cele mai cunoscute de pe planetă, aproape pe același plan cu cea dintre companiile Pepsi și Coca-Cola. Compania americană și cea europeană împart piața aproape la egalitate, bazat pe numărul de avioane produse în 2018. Boeing a livrat anul trecut 806 avioane, în timp ce Airbus a stabilit un nou record cu 800 de avioane.

În timp ce pasagerii care călătoresc cu aceste avioane nu pot face diferența între ele, oamenii care sunt parte a acestei industrii, piloții, însoțitorii de bord, tehnicienii știu că între aceste două tipuri de avioane este o diferență foarte mare. Însă nimeni nu poate spune că un avion este mai bun decât celălalt.

Boeing are ca avion de top modelul B737, pe când Airbus are cel mai vândut model de avion, A320.

Airbus 320 a fost lansat în anul 1984 și a fost un model considerat revoluționar la aceea vreme, pentru că venea cu noutăți în ceea ce privește modul cum interacționau piloții și cum operau avionul, manșa fiind înlocuită cu side stick.

Compania Airbus a dezvoltat continuu acest avion, cel mai nou model fiind A320 neo, sau ‘New Engine Option’, cu un consum mai mic de combustibil și cu motoare mai silențioase. De atunci încoace, au fost livrate mai mult de 8600 de avioane din familia A320, incluzând varianta mai mică A318 sau 319, cât și varianta mai mare A321.

Avionul Boeing 737 cu 2 motoare a zburat prima oară în 1967 și este descendentul modelului B707 cu 4 motoare și a modelului B727 cu 3 motoare. Cabina modelului B737 cât și cabina de pilotaj sunt aceleași ca la modelul original al avionului B707 care a zburat prima dată în 1950.

Compania americană a modernizat și actualizat acest model. Acum are 4 tipuri diferite de motoare și 3 tipuri diferite de aripă. Au fost configurate 4 generații de cabine de pilotaj, dar toate au menținut multe caracteristici ale modelului original din 1967.

În tot acest timp, au fost vândute peste 10.000 de modele B737, ultimul model fiind seria B737 MAX, diferit total de primul model B737 seria 100, care era cu mult mai lung și mult mai greu.

Diferența fundamentală între aceste tipuri de avioane constă în sistemele de zbor ale avionului și modul cum se pilotează, cu manșă sau side stick.

Din punct de vedere al piloților, este o chestie de alegere personală. Este ca și când ai alege iOS sau Android. Cei care preferă să zboare Boeing sunt la egalitate cu cei care preferă să zboare Airbus.

Din punctul de vedere al însoțitorilor de bord, aceste două avioane diferă prin sistemele de acționare a ușilor avionului, modul de operarea a acestora, amplasarea echipamentelor de salvare la bordul avionului, sistemele de iluminat, panouri de comandă, mărimea bucătăriilor și uneori amplasarea strapontinelor.

Însoțitorii de bord cu licență de zbor pe aceste tipuri de avion știu să facă diferența între ele și pot avea preferințe în a zbura mai mult un tip de avion în detrimentul celuilalt.

Din punct de vedere al pasagerilor, ambele branduri încearcă să aducă pe piața operatorilor aerieni ai acestor avioane o configurație a scaunelor optimă, tehnologie și sisteme de confort sporite, dar varianta finală va depinde de compania aeriană care cumpără/ închiriază aceste avioane și cum le va opera cât mai eficient.

Dacă ești pasager, poți prefera avionul Airbus pentru că asigură călătorilor din clasa economic scaune mai late și mai confortabile. Dar la fel de bine poți prefera avionul Boeing pentru că oferă un sentiment mai mare de siguranță, pentru că această companie are o vechime mai mare pe piață decât compania Airbus, iar tehnologia folosită de ei acum se bazează pe seriozitatea piloților în a zbura avionul. Pentru Boeing, pilotul nu este doar responsabil pentru zbor, dar și cel de care depinde siguranța operării avionului.

Airbus se focusează mai mult pe automatizare, fără a da piloților posibilitatea de a interveni: calculatoarele de la bord trec peste decizia piloților și instinctul lor în unele cazuri, presupunând că, eventual, pilotul va greși.

Există în lumea aviației o anecdotă care spune că Airbus este o firmă de avocatură care produce avioane și Boeing este o companie aerospațială care produce avioane pentru pasageri și piloți.

Însă, orice persoană care spune în mod ironic  “If it ain’t Boeing I ain’t going” ar trebui să își reconsidere opinia.

Dacă ne gândim că în zilele noastre există și alte companii producătoare de avioane, atunci trebuie să recunoaștem că această competiție/rivalitate între cele 2 branduri este benefică inovației în industria aviatică.

Din punctul meu de vedere, ca fostă stewardesă, ambii producători sunt bun și mereu am preferat amândouă tipurile de avioane, din diverse motive. De fapt, apreciez toate tipurile de avioane, indiferent de producător. Pur și simplu îmi plac avioanele și am să prefer un anume tip sau altul, bazat pe confortul oferit, siguranță, eleganța cabinei  de pasageri și zgomotului din timpul zborului, nu pe cine l-a produs.

Cer senin,

Rucsandra

Dacă vrei să lucrezi ca însoțitor de bord, vino la cursurile Vreau să fiu Stewardesă și vei beneficia de o pregătire completă pentru interviul cu ORICE companie aeriană. Trainerii noștri te vor învăța tot ce ai de făcut pentru a trece cu succes de interviu. Iată cursurile pe care le avem programate în următoarele 2 luni:

    • 8-9 iunie: curs Vreau să fiu Stewardesă la Cluj Napoca(detalii aici)
    • 20-23 iunie: curs pregătitor de 4 zile la București (detalii aici)
    • sesiuni private de pregătire, față în față sau pe Skype, dacă nu poți ajunge la cursurile noastre. (detalii aici)
Mihai Rucsandra avatar 80x80 Boeing vs Airbus   tot ce trebuie să știi despre aceste 2 tipuri de avioane

About Rucsandra Mihai

Rucsandra are experiență de 28 de ani în aviația comercială și privată. A zburat cu toți președinții României de după 1990 și a promovat până la funcția de șef de cabină, oferind mereu pasagerilor săi cel mai înalt nivel de customer service. Rucsandra este însoțitor de bord cu o experiență semnificativă în domeniu, dar și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe, și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență.

You may also like

Leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.