Îndatoririle unei stewardese înainte și după zbor

În momentul îmbarcării, pasagerii, de cele mai multe ori, sunt întâmpinați de la ușa avionului de fețele zâmbitoare ale însoțitorilor de bord. Postura și limbajul acestora trebuie să fie pozitive, astfel încât pasagerii să fie impresionați încă dinaintea decolării de atitudinea lor. Aceștia nu vor ști niciodată că în spatele acelui zâmbet, de fapt, se ascund uneori ore îndelungate de muncă, căci mai nou companiile aeriene recurg din ce în ce mai des la sistemul de dublu-sector (adică 4 zboruri consecutive într-o zi, ex. Dubai-Muscat-Dubai-Bahrein-Dubai).

Dacă în clădirea tehnică în cadrul ședinței dinaintea zborului piloții nu s-au prezentat însoțitorilor de bord, aceștia pot organiza o scurtă întâlnire cu întregul echipaj chiar și în avion, înainte de îmbarcarea pasagerilor. Cum stewardesele ajung la avion cu 30-45 min înainte de decolare, în tot acest timp ele vor avea de organizat practic întregul zbor.

Control de siguranță și securitate

În primul rând, după ce își vor aranja lucrurile personale în compartimente, pot începe cu verificarea sistemului de intercomunicație, făcând un scurt anunț în cabină și răspunzând apelului venit de la șefa de cabină. În momentul în care echipele de catering și curățenie au părăsit aeronava, stewardesele pot să înceapă un control de siguranță și securitate. Pe lângă verificarea ușilor și echipamentelor din cabină, bucătarii și toalete (data expirării, presiune, locație, numărul acestora la bord, sigiliu intact), echipajul de cabină verifică sistemele de alarme în caz de incendiu sau fum și strapontinele lor (jump-seat). Printre aceste echipamente se numără portavocea, tuburile de oxigen, stingătorul, lanterna, demo kit, masca de fum, vestele de salvare, centurile de siguranță pentru bebeluși, kit-urile de supraviețuire etc. În cabină trebuie verificată prezența centurilor de siguranță pe toate scaunele pasagerilor, a vestelor de salvare și a cardului cu instrucțiuni de siguranță, cât și sistemele de închidere a măsuțelor și a compartimentelor de bagaje.

Doar acum însoțitorii de bord pot începe procesul de securitate și anume de verificare a tuturor spațiilor din avion unde ar avea acces orice persoană (buzunarele scaunelor, spațiul port bagaje, garderobele, toaletele, spațiile de depozitare a consumabilelor și coșul de gunoi, toate spațiile din bucătării și compartimentele echipamentelor de urgență și cele de odihnă destinate echipajului). Niciun obiect care nu ar trebui să fie în avion, trebuie găsit de stewardese la sol înaintea îmbarcării pasagerilor și preluat de echipa de securitate din aeroport. Însoțitorii de bord care sunt responsabili de zona bucătăriilor vor verifica funcționalitatea echipamentelor de catering (cafetiere, frigidere, cărucioare de mâncare, boilere, cuptoare electrice, încalzitoare de pâine, cuptor cu microunde), sistemul acestora de fixare și bineînțeles siguranțele și comutatoarele electrice.

Catering & Duty Free

Odată încheiate aceste proceduri, vor fi preluate produsele de catering și Duty Free, pentru a se asigură și un serviciu excelent pe parcursul zborului. Așadar, stewardesele responsabile de vânzările Duty Free își vor verifica stocul, cele responsabile de baruri vor pune în frigidere buteliile de vin alb, șampania, dozele de bere și cutiile cu suc, iar cele care vor lucra în bucătarii, vor număra tăvile și caserolele de mâncare pentru a se asigura că fiecare pasager are o porție pentru fiecare serviciu oferit pe acel zbor. Bineînțeles, acum e momentul când trebuie verificat dacă există mâncăruri speciale aduse la bord, cum ar fi cele pentru copii, diabetici, pasageri cu intoleranță la gluten, lactoză, alune etc.

Restul însoțitorilor de bord pot verifică aspectul cabinei, a toaletelor și chiar pot începe pregătirea coșulețelor cu dulciuri și șervețele parfumate, a tăvilor individuale pentru servirea cafelei/ceaiului, a coșurilor de pâine, kit-urile de joacă pentru copii, căștile audio și alte echipamente care vor fi folosite în timpul serviciului de după decolare. Între timp, șefa de cabină va verifica sistemul de video/audio, panoul electric de lângă strapontina sa și documentele de zbor primite de la personalul de la sol.

Îmbarcarea pasagerilor

Odată obținută și aprobarea căpitanului, pasagerii pot fi îmbarcați, îndrumați spre locurile lor de către stewardese, proces urmat de distribuirea unor produse la sol (amenity kit, meniuri, șervețele parfumate, bomboane, ziare) și o prezentare audio sau video a tuturor echipamentelor de sigurantă și procedeelor de evacuare în cazul unor situații de urgență. Îndată ce toți pasagerii și-au cuplat centurile de siguranță, au ridicat spătarele scaunelor, măsuțele, suportul de picioare și parasolarele și au închis echipamentele electronice, însoțitorii de bord vor transmite șefei de cabină faptul că întreagă cabină este pregătită pentru decolare.

O astfel de pregătire a cabinei va avea loc și înainte de aterizare, insistând asupra faptului că pasagerii trebuie să rămână așezați până când avionul a oprit complet și este stins semnalul “Legați centurile”. Înaintea aterizării, este verificat din nou stocul barului și a produselor Duty Free, compartimentele fiind sigilate de stewardesele responsabile de acestea, iar în cazul unui zbor cu rămânere în hotel, se întocmește și un inventar al produselor rămase la bord pentru echipajul ce va prelua avionul și chiar se pot pregăti produsele care vor fi folosite pe parcursul serviciului pe zborul de întoarcere.

Anunțuri după aterizare

În anunțul făcut după aterizare, stewardesele pot da informații referitoare la aeroport, conexiuni, terminale, locuri de fumat în aeroport. Odată ajunși la sol, de îndată ce ultimul pasager a părăsit aeronavă, stewardesele vor efectua din nou procesul de securitate pentru a verifica că niciun bagaj nu a fost uitat în avion sau lăsat intenționat, iar compartimentele din bucătarii vor fi sigilate dacă avionul a aterizat la bază sau dacă se face un schimb de echipaj fără ca aceștia să se întâlnească la bord.

***Articol scris de Nicoleta Gherman

Vino la cursul English for Cabin Crew și pregătește-ți engleza pentru interviu. Timp de 3 zile, vei avea ocazia să îți îmbunătățești nivelul de engleză, să exersezi probele de la interviu și să înveți un vocabular specific de aviație. În plus, înveți tehnici de public speaking și de depășire a emoțiilor, astfel încât să fii cât mai sigur pe tine la interviu. Înscrieri aici. 

Nicoleta Gherman avatar 80x80 Îndatoririle unei stewardese înainte și după zbor

About Echipa Vreau să fiu stewardesă

În 2013, proiectul Vreau să fiu Stewardesă a devenit oficial prima platformă din România dedicată celor care vor să aibă o carieră ca însoțitori de bord. De atunci am pregătit peste 1400 de cursanți, iar faptul că 80% dintre cei care au mers la interviuri s-au angajat reprezintă cea mai mare bucurie a noastră.

You may also like

Leave a comment