Cele mai periculoase 9 greșeli la un Assessment day

Un Assessment day înseamnă o zi întreagă de stres şi emoţii. Foarte puţini oameni merg la astfel de interviuri relaxaţi, încrezători, cunoscând exact ce trebuie să facă şi ce aşteptări să aibă. Un assessment day la o companie aeriană este un  lucru extrem de stresant deoarece vorbim de un eveniment ce durează o zi întreagă, uneori chiar şi două, iar după fiecare etapă de interviu, cei care nu reuşesc să treacă de proba respectivă, pleacă acasă. Seamănă puţin cu o finală de Vocea României sau X Factor, nu? 🙂

Ar fi de mare ajutor dacă ai cunoaşte dinainte ce trebuie să faci, dar mai ales ce NU trebuie să faci la un astfel de interviu. Astfel, poţi deveni mai conştient de postura fizică pe care s-o adopţi, de gesturile pe care le faci, de dialogurile pe care le porţi cu cei din jur. Lista pe care am făcut-o mai jos pune accent pe greşelile pe care intervievatorul le va vedea la tine şi nu le va putea accepta. Cel mai probabil, astfel de greşeli te pot costa jobul, chiar dacă te vei prezenta cu un CV perfect.

Greşeala nr. 1:  Îmbrăcămintea neadecvată

Te-ai dus vreodată la un interviu, iar în sala de aşteptare să dai peste cineva care mereu iese în evidenţă? Bineînțeles, ieşitul în evidenţă are aici o componentă total negativă. De obicei, respectiva persoană e îmbrăcată cu fustă scurtă, tocuri înalte şi poartă machiaj excesiv. Mereu mă întreb dacă o astfel de persoană se uită în oglindă înainte de a pleca de acasă?! Se gândea oare că merge la un interviu pentru un job, şi nu în club? Şansele ca o astfel de persoană să fie luată în serios sunt cu mult mai mici decât în cazul în care ar fi purtat un costum care spunea despre ea: “Ştiu că sunt o femeie atractivă, dar nu din acest motiv mă vei angaja”.

La polul opus, nu trebuie să te îmbraci de parcă ai merge să faci cumpărături la magazinul de la parter sau la piaţă: fără blugi, flip-flopsi, pantofi sport, păr neîngrijit sau fără machiaj. Nu mergi la interviu pentru un post creativ de web-designer, ci te prezinţi în faţa unei companii aeriene care pune mare preţ pe o imagine perfectă şi pe un look profesional.

Poartă o fustă în stil business sau un costum deux-pieces, pantofi cu toc confortabil, lipstick şi mascara.

Greşeala nr.2:  Să-l vorbeşti de rău pe fostul angajator

Persoanele negativiste tind să ne tragă în jos. Dacă noul tău prieten/prietena îi vorbeşte de rău pe cei din jur, nu vei crede că va vorbi la fel şi despre tine când nu vei fi de faţă? Când te vei angaja, vei avea şansa să lucrezi pentru o companie aeriană 10 ani sau poate doar o lună, însă în orice situaţie, nicio companie nu vrea să rişte ca după să vorbeşti rău despre ei.

Orice bârfă sau comentariu negativ îţi poate afecta drastic parcursul interviului. Menţine conversaţia într-un ton optimist, vorbeşte-i de bine pe foştii angajatori şi oferă mereu un răspuns diplomatic atunci când eşti întrebată despre motivul pentru care ai părăsit jobul anterior.

Ce să NU spui:

“Uram să lucrez la compania Z deoarece superiorul meu era foarte strict şi mă supraveghea mereu în legătură cu noii clienţi sau deadline-uri, uneori chiar şi în pauză de prânz, când mă punea să muncesc. Iar în momentul în care am vrut să mă reîntorc la universitate pentru a-mi continua studiile, mi s-a spus că trebuie să lucrez conform programului lor şi să merg la cursuri după ore. Aşa că mi-am dat demisia”

Ce să spui:

“Mi-a plăcut mult să lucrez la Compania Z. M-am alăturat echipei lor chiar după ce am terminat facultatea şi le sunt recunoscătoare că mi-au oferit posibilitatea să-mi aplic cunoştinţele dobândite în școală în câmpul muncii. Am decis să plec deoarece am dorit să îmi continui studiile de master şi căutam un job cu un program de muncă flexibil, astfel încât să am timp să ajung şi la cursuri”

Greşeala nr. 3: Să nu îl asculţi pe intervievator

La începutul fiecărui task, intervievatorul o să îţi dea un set de instrucţiuni. Ascultă cu mare atenţie şi ia notiţe pe care să le poţi consulta mai târziu. O să existe informaţii importante care ţi se pot oferi în cele mai neaşteptate momente.

În timpul primei sesiuni, vei primi “regulile casei”: ce grup intră primul, politica legată de telefoanele mobile, ce lichide ai voie să aduci cu tine, ce hârtii să completezi etc.

Înainte de exerciţiile de grup, vor fi comunicate regulile precise ale taskului pe care grupul trebuie să le îndeplinească.  Neacordarea atenţiei la aceste informaţii este o lipsă de respect pentru persoana care vorbeşte şi asta arată că nu ai un real interes pentru compania care face angajări. Acţionează de parcă ai fi la şcoală şi vrei să obţii un calificativ maxim! Notează-ţi toate informaţiile, acordă atenţie celor spuse, fii prezent în orice moment!

Greşeala nr.4: Să nu interacţionezi cu ceilalţi candidaţi

Trebuie să devii confortabil cu faptul că în timpul unui Assessment day, tot ce vei spune şi face are o importanţă aparte. O să fii observat în timpul întregii zile, nu doar în timpul exerciţiilor, dar şi in timpul pauzelor. Trebuie să interacționezi într-un mod cordial şi politicos cu cei din jur şi să faci din asta o prioritate. Asta nu înseamnă că îţi cauţi noi prieteni apropiați, vorbim doar de conversaţii politicoase cu cei din jur.

Câteva replici cu care să spargi gheaţa:

– Bună, eu sunt Ana, numele tău care este?

– De unde eşti?

– Eşti pentru prima oară la un assessment day?

– Ai mai lucrat ca însoţitor de bord până acum?

– Îmi plac mult pantofii tăi. De unde i-ai luat?

Nu ai de unde să ştii dacă un străin îţi va deveni coleg de apartament în cazul în care veţi trece amândoi de interviu. Cele mai frumoase lucruri din lume încep cu un simplu „Salut!”.

Greşeala nr. 5: Prea multă sau prea puţină încredere în sine într-un exerciţiu de grup

Scopul exerciţiilor de grup este de a le arăta angajatorilor cum reacţionezi într-un grup. A fi însoţitor de bord înseamnă să fii parte dintr-o echipă, să lucrezi împreună cu alţi oameni, să îi ajuţi chiar dacă „nu e partea ta de cabină”, să fii mereu acolo la nevoie. În timpul unui Assessment day, angajatorii vor să vadă dacă ai spirit de echipă. Cum vei arăta asta?

  1. Să nu întrerupi niciodată pe cineva care vorbeşte.
  2. Nu îţi asuma tu taskul grupului decât dacă intervievatorul ţi-o cere sau întreg grupul o face.
  3. Succesul task-ului nu e scopul tău, ci modul în care interacţionezi cu cei din jur, chiar şi în momentele în care poate nu eşti de acord cu ce spun.
  4. Dacă vezi că cineva din grup nu participă la task, îl poţi integra spunându-i: „Hei, ce crezi despre ideea asta? Cum ţi se pare?”
  5. Să nu fii tăcut. Încearcă să contribui cu opinii pertinente despre taskul pe care îl aveţi, chiar şi în momentele în care alte persoane din grup par a controla situaţia.
  6. Ajută-ţi colegii fără să ţi se ceară.
  7. Oferă-te să faci mici porţiuni din task precum a lua notiţe pentru grup, a avea grijă să nu depăşiţi timpul limită etc.

Indiferent care ţi-ar fi taskul, setează-ţi o poziţie de mijloc în cadrul său. Nu îţi asuma responsabilitatea decât dacă eşti numit liderul grupului de către intervievator, dar în acelaşi timp aminteşte-ţi că nu trebuie să rămâi tăcut şi invizibil.

Fă-ţi opinia auzită, oferă argumente, dar nu insista asupra lor dacă ceilalţi membri ai grupului au o direcţie diferită.

Greşeala nr. 6: Să-ţi sune telefonul

În timpul intro-ului ţinut de compania aeriană, veţi fi rugaţi să închideţi telefoanele mobile sau să le puneţi pe silent. Dacă uiţi să faci asta, le vei arăta angajatorilor că interviul nu e atât de important pentru tine, precum este un telefon de la un prieten. Dacă ai o urgenţă în familie şi e foarte important să îţi ţii telefonul deschis, comunică-i situaţia intervievatorului şi cere-i permisiunea să faci asta.

Greşeala nr. 7: Să verifici ceasul

Un Assessment day înseamnă o zi întreagă în care vei fi ocupat. Trebuie să te aştepţi ca ziua să înceapă înainte de ora 9 şi să se termine nu înainte de 6 seara. Nu îţi pune alte întâlniri în acea zi şi nici nu-ţi dori să termini mai repede. Cu cât ai mai mult timp, cu atât intervievatorul va putea observa mai multe despre tine şi despre ce poţi oferi tu companiei.

Îţi aminteşti cum era la şcoală când la o oră în care te plictiseai îţi verificai într-una ceasul? Orice privire, chiar şi fugară, pe care o vei arunca asupra ceasului pentru a verifica ora, dacă va fi observată de unul din intervievatori, îţi va aduce un punct negativ la evaluare.

Greşeala nr. 8: Să întrebi despre salarii şi beneficii prea devreme

Pe site-ul fiecărei companii aeriene există o secţiune în care se explică modalitatea de remunerare. Există un salariu de bază fix şi o plată pe fiecare oră de zbor sau training pe care o vei efectua. Dacă pachetul salarial nu este public, va fi relevant să întrebi detalii despre el la finalul interviului, când s-a stabilit că reprezinţi profilul căutat de companie, iar compania reprezintă pentru tine profilul potrivit de angajator.

Arată că ţi-ai făcut temele, iar timpul sesiunii iniţiale de Q&A pune întrebări relevante despre avansarea în carieră, planurile de expansiune ale companiei, colegi, atmosfera şi alte facilităţi oferite de companie, dar stai departe de întrebări legate de salariu la început.

Greşeala nr. 9: Îţi lipseşte entuziasmul

Să fii cu adevărat pasionat de o carieră ca însoţitor de bord este probabil avantajul care face diferența între cei care sunt acolo doar pentru că au în faţă un job care sună bine şi cei care au visat toată viaţa să călătorească, sunt interesaţi să cunoască oameni noi şi să experimenteze culturi diferite.

La interviul final de 1 la 1, prima întrebare va fi: De ce vrei să fii însoţitor de bord?

Spune-le povestea ta! Când te-ai gândit prima oară la asta, ce ai făcut ca să te apropii de visul tău, dă-le informaţii despre tine care să dovedească nu doar dorinţa şi motivarea ta, dar şi calităţile care te vor ajuta să faci din acest job o carieră. Vorbeşte-le oamenilor din suflet şi arată-le angajamentul tău total. Dacă îţi doreşti cu adevărat, nu ai cum să dai greş!

Acum că ştii ce trebuie să faci şi să spui şi, cel mai important, ştii şi ce trebuie să eviţi să spui şi să faci, acţionează cu mai multă încredere şi oferă tot ce e mai bun din tine la interviu! Mult succes!

sursa

Echipa Vreau să fi stewardesă pregătește persoanele care își doresc să treacă de interviul de angajare și să ajungă însoțitori de bord. Verifică pagina de cursuri si evenimente și vezi când are loc următorul curs.

Anca Dumitrescu avatar 80x80 Cele mai periculoase 9 greșeli la un Assessment day

About Anca Dumitrescu

Anca este co-fondator Vreau să fiu Stewardesă, editor și trainer certificat la nivel internațional. Are o experiență de peste 8 ani în jurnalism, marketing și comunicare, iubește să lucreze cu oamenii și să le ofere cea mai bună experiență de învățare. O poți cunoaște la cursul English for Future Cabin Crew, unde se ocupă de îmbunătațirea nivelului de limba engleză al celor care își doresc o carieră printre nori.

You may also like

3 comments

  • Anton Daniela ianuarie 16, 2014   Reply →

    Buna ziua !Exista un prag de varsta pana la care poate fi profesata , in conditiile in care am 28 ani ?
    Va multumesc !

    • Anca Dumitrescu ianuarie 16, 2014   Reply →
      Anca Dumitrescu

      Buna ziua,

      Limita de varsta difera la fiecare companie aeriana, insa, de obicei, vorbim de o limita superioara de 35 de ani pana la care poti fi angajata ca insotitor de bord.

      O zi cat mai buna,
      Anca

  • Alina X ianuarie 19, 2014   Reply →

    buna! care este inaltimea minima pt a fi acceptata ca insotitor de zbor?
    Va multumesc !

Leave a comment