Ce este barotrauma și cum poate un însoțitor de bord să evite această problemă?

Pasageri sau însoțitori de bord, cu toții cunoaștem senzația de “urechi înfundate” ce apare atunci când avionul decolează sau aterizează. Personal, m-am confruntat cu această problemă încă de la primul zbor și la acel moment mi-am spus că nu o să mai pun piciorul într-un avion niciodată. Aveam 18 ani când am decis să zbor de la Târgu Mureș către Budapesta și chiar dacă zborul a durat doar 40 de minute, iar eu nu știam din ce unghi să mă mai pozez, momentul aterizării a distrus toate așteptările mele legate de lumea avioanelor. Imediat ce căpitanul a anunțat faptul că urmează coborârea către sol, urechile mele s-au înfundat, am început să aud un zgomot foarte supărător și simțeam cum mii de ace îmi perforează timpanele. M-am speriat atât de tare încât am început să plâng, iar pentru segmentul de întoarcere aș fi dat orice doar să nu mai simt din nou acea durere.

A trecut destul timp până să decid că trebuie să mai dau o șansă zborului cu avionul, iar când companiile Low cost îți trimit oferte de zbor cu 5 euro pe segment, nu ai cum să refuzi. Încet, încet senzația a dispărut, dar recunosc faptul că pentru aterizare am început să mestec gumă sau să îmi mișc maxilarul pentru a nu permite durerii să se instaleze. Senzația urechilor înfundate nu a dispărut, dar asta se datorează diferenței de presiune, deci nu poate fi controlată.

Un moment interesant a fost primul zbor în calitate de însoțitor de bord Emirates, iar zborul la bordul unui Airbus 380 m-a determinat să îmi retrag cuvintele de îndoială pe care le rostisem la primul meu zbor din cauza durerii simțită la nivelul urechilor. De data aceasta nu am simțit absolut nimic nici la decolare, nici la aterizare, iar explicația constă în primul rând în mărimea avionului și în al doilea rând în faptul că avioanele de acest tip zboară la o altitudine mai mare, iar revenirea la sol durează în jur de 30-40 de minute, timp în care urechile se adaptează pentru aterizare.

Mi-a plăcut enorm, orice urmă de teamă dispăruse, iar urechile mele erau fericite. Zbor după zbor, deja mă obișnuisem, dar a venit și momentul în care într-un layover friguros am răcit, dar totuși nu am vrut să rămân în locul respectiv până m-aș fi vindecat, deci m-am prezentat la zborul de întoarcere către Dubai. E adevărat faptul că, după foarte mult timp, la decolare, urechile mi s-au înfundat, dar prin clasica metodă am blocat aerul din nări și am început să suflu pentru a debloca presiunea din urechi. Îmi revenisem, iar pe durata zborului am fost ok, până la momentul aterizării când urechea stângă s-a blocat de tot și nu mai auzeam nimic. Se instalase un fel de ceață în modul meu de a opera activitățile pe care le dăsfășuram și asta pentru că îmi era foarte dificil să răspund oamenilor care își luau la revedere, sau să reacționez la conversațiile cu ceilalți colegi.

Am mers direct la clinică pentru un consult, iar verdictul a fost barotraumă. Nu mai auzisem niciodata acest termen, nu știam ce înseamnă, iar tot ce mi-a rămas în minte a fost uimirea asistentei care îmi spunea faptul că urechea mea sângerea intern, iar dacă o să zbor în condițiile respective, timpanul meu se poate perfora. Am fost șocată pentru faptul că nu eram foarte răcită, nu aveam simptomenele unei persoane bolnave, dar totuși mi s-a întâmplat asta.

Ce este de fapt această barotraumă din cauza căreia am fost blocată la sol trei săptămâni? “…este o inflamație dureroasă a urechii interne provocate de o schimbare bruscă a presiunii exterioare, în urma unor activități cum ar fi: scufundări, călătorii în avion, etc. Fluxul de aer dintre urechea internă și mediul exterior permite în mod normal echilibrarea nivelului de presiune între cele două medii, astfel fiind evitată tensiunea la nivelul timpanului. În cazul unei schimbări bruște de presiune, echilibrarea între cele doua medii nu se realizează cu aceeași rapiditate, astfel încât timpanul este supus unei întinderi care, în cele mai multe cazuri, este dureroasă. Aceste tipuri de leziuni ce implică timpanul duc la apariția unei inflamații caracteristice unei otite. În cazul unui zbor cu avionul, aceste efecte neplăcute ale otitei barotraumatice sunt reduse de presurizarea avionului, astfel încat aerul din exterior este „injectat” în cabină cu ajutorul unor compresoare ce mențin o atmosferă artificială echivalentă unei altitudini cuprinse între 1800 și 2000 de metri. La acest nivel, hipoxia (aport insuficient de oxigen în organism) este minimă, dar poate fi agravată în caz de tabagism sau maladii respiratorii sau cardiovasculare.”

Pe scurt, trebuie să știți faptul că orice răceală agravează simptomele care în mod obișnuit sunt resimțite la bordul unui avion, iar dacă lucrați deja ca însoțitori de bord vă sfătuiesc cu cea mai mare sinceritate să nu zburați în astfel de perioade pentru a nu vă pune auzul în pericol. Pentru mine au fost trei săpămâni foarte grele în care am urmat diverse tratamente la care timpanul și respectiv auzul meu nu răspundeau. În cele din urmă, chemarea către avioane a fost atât de mare încât au cedat toate durerile și mi-am revenit complet.

Vă îmbrățișez cu drag!

Pregătește-te să devii însoțitor de bord în cadrul cursului Vreau să fiu Stewardesă. Organizăm 4 zile de curs intensiv în cadrul cărora vei învăța tot ce ai nevoie să știi despre aviație, vei exersa probele de la interviuri, îți vei îmbunătăți limba engleza și tehnicile de vorbire în public, vei învăța cum să oferi cele mai creative răspunsuri în fața recrutorilor și cum să treci peste emoții. La finalul celor 4 zile de curs vei pleca acasă cu un CV perfect și cu fotografii profesionale. Înscrieri și detalii aici.

Andreea Julei avatar 80x80 Ce este barotrauma și cum poate un însoțitor de bord să evite această problemă?

About Andreea Julei

Andreea Julei, fostă stewardesă Emirates, iubește aviația și crede că zborul este cel mai frumos lucru care li se poate întâmpla oamenilor. Pasionată de scris, Andreea împărtășește prin intermediul articolele scrise pe site din experiența ei de însoțitor de bord. Citește-i articolele și vei afla mai multe despre cum este să lucrezi pentru o mare companie aeriană arabă, cum e viața în Orient și ce pași poți urma ca să ajungi să lucrezi printre nori.

You may also like

Leave a comment