28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă Tarom

Pe Rucsandra am cunoscut-o în această vară, prin intermediul unui prieten comun. Recunosc, când am auzit câți ani de zbor are la activ, am avut un șoc. Rucsandra a intrat în aviația în anul 1988 și de atunci viața a purtat-o printre nori aproape 30 de ani.

Rucsandra Magdalena Mihai este însoțitor de bord Tarom, șef de cabină cu o experiență semnificativă în domeniu (a acumulat 20.000 de ore de zbor), dar și inflight auditor și trainer acreditat. Consideră că aviația este despre oameni, încredere, cunoștințe și responsabilitate, despre onestitate, pasiune, profesionalism și competență. De câte ori vorbește despre munca ei, fața i se luminează și ochii îi sclipesc. Pentru că iubeste ceea ce face și a dedicat aviației cei mai frumoși ani. Viața printre nori i-a adus multe provocări, dar i-a oferit în același timp ocazia să învățe continuu și să își facă munca cu pasiune, dragoste și, de ce nu, curaj.

Mă bucur să anunț că începând cu luna octombrie 2016, Rucsandra face parte oficial din echipa Vreau să fiu Stewardesă și se ocupă de pregătirea însoțitorilor de bord pentru aviația privată în cadrul cursului „Corporate Cabin Crew Training – Silver Service & Etiquette” – un nou concept de training în portofoliul cursurilor oferite de Vreau să fiu Stewardesă, dedicat persoanelor care vor să pătrundă în lumea exclusivistă a aviației private. Detalii despre acest curs aici.

Povestește-ne despre începuturile tale ca însoțitor de bord. Cum era aviația la finalul anilor ’80 când ai început să zbori? 

Am început să visez la aviație încă din 1986, la finalul liceului. Aviația era pe atunci exclusivistă, aș putea spune, Tarom fiind singura companie aeriană din România și cea mai mare companie aeriană din sud-estul Europei. Avea o flotă de 80 avioane, în majoritate avioane rusești, AN-24, IL-18, TU-154, IL-62, cât și cele de proveniență vestică, B-707 și BAC 1-11.

Aviația în anii 80 era extrem de bine dezvoltată în România, Tarom era o companie extrem de vivace, care reușea , încă din primii ani de existență, să conecteze Bucureștiul cu cele mai importante capitale europene, dar și să dezvolte curse către destinații vest-europene, și chiar către SUA, pentru a sublinia valoarea țării în peisajul politic mondial, chiar în condițiile în care făcea parte din blocul sovietic.

Ce te-a determinat să alegi o carieră printre nori?

Am fost fascinată de avioane și călătorii de mică, îmi aduc aminte că îmi doream să văd piramidele mai mult decât orice. Am dat exame la ASE, studiind mult geografia, și apoi am văzut anunțul concursului pentru însoțitori de bord de la Tarom. Șansa mea spre a-mi împlini visul de a călători,  de a cunoaște oameni, de a descoperi culturi diferite începea să prindă contur.

Cât ai studiat că să devii însoțitor de bord? 

Am avut norocul să fiu printre cele 52 persoane selectate din 2500, în urma unui concurs riguros, ce s-a întins pe durata unui an. Am început cursurile CIPA, actuală SSAVC (Școala Superioară de Aviație Civilă) în octombrie 1987, și am absolvit în octombrie 1988, când Tarom ne-a angajat, însă abia în mai 1989 am început să zburăm, efectiv.

Pe durată școlarizării, am urmat cursuri complexe, de la cunoașterea avioanelor, meteorologie, două limbi străine, geografie, medicină aeronautică, cursuri de servire la bord, am trecut prin toate serviciile companiei, de la emiteri bilete, handling, la catering. A fost o perioadă absolut minunată, în care am învățat multe și ne-am maturizat. Am avut profesori minunați, extrem de dedicați și care ne-au fost cu adevărat mentori. După aproape 2 ani de școală, am simțit gustul adevărat al aviației, odată cu primele zboruri.

14875797 10211063474003251 2084790740 o 2 1024x576 28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă Tarom

Unde ai zburat prima dată în calitate de Însoțitor de bord? Cum a decurs zborul?

Prima mea cursă a fost Băneasa-Tulcea- Constanța, cu avionul AN-24. Era un vis împlinit, nici nu știam ce să fac mai întâi, să mă bucur de zbor sau să mă obișnuiesc cu avionul. M-am simțit în largul meu din prima clipă, și am știut că voi avea o relație specială cu aviația. În anul 1989, ultimii veniți în companie efectuau numai curse interne. Imediat după revoluția din decembrie 89, am început și cursele externe, prima mea cursă externă fiind Otopeni- Berlin- Copenhaga, cu avionul  BAC 1-11.

Ce a însemnat pentru tine să zbori alături de șefi de stat și de Guvern din România și alte țări ?

Am avut șansa și pivilegiul să zbor alături de șefi de stat și de guvern din România și alte țări, ceea ce a necesitat o pregătire specială, total diferită, dar deosebit de provocatoare, un nivel de cunoștințe extrem de ridicat, un profesionalism desăvârșit.

Știu că ai atât de multe zboruri de neuitat bifate până acum. Povestește-mi de unul de care îți vei aminti mereu.

Fiecare zbor este diferit de celălalt, în fiecare zi întâlnești alți oameni, te lovești de lucruri diferite, soluționezi situații diverse. Dar sunt zboruri care îți rămân întipărite pentru totdeauna în memorie, așa cum a fost un zbor în anul 2002, cu Președintele Iliescu, în care am zburat timp de 11 zile, în 7 țări. Am plecat de la București în UAE, Abu-Dhabi și Dubai, apoi în Japonia, Tokio și Nagoya, apoi Vietnam, Saigon și Hanoi, apoi Filipine, la Manila, apoi Singapore și retur prin Dubai la București. A fost una dintre cele mai frumoase curse din cariera mea, atât prin destinațiile în sine, cât și pentru multitudinea de sentimente, trăiri, oameni, locuri , întâmplări. Am întâlnit oameni deosebiți, cu care am legat prietenii durabile, am vizitat niște locuri unice, de o frumusețe sălbatică și uluitoare, și am rămas cu niște amintiri de neuitat.

14807936 10211063537764845 1200274489 o 225x300 28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă TaromAi lucrat atât în aviația comercială, dar și în cea privată. Ce diferențe ai resimțit? Ce experiențe noi ai acumulat lucrând în aviația privată?

Aviația comercială este extrem de complexă. Cred însă că aviația privată este mult mai dificilă, mai provocatoare și plină de satisfacții. Prin natura calităților de care trebuie să dai dovadă și mai ales prin faptul că flexibilitatea primează. Aviația privată îți dezvoltă foarte mult creativitatea, integritatea, confidențialitatea, profesionalismul, abilitățile personale, gândirea analitică. În același timp,tebuie să îți manageriezi timpul foarte bine, să te adaptezi continuu la cerințele poziției pe care o ai, să îți îmbunătățești continuu nivelul cunoștințelor, să dai dovadă de răbdare, diplomație, inițiativă, inventivitate, dăruire.

Povestește-ne o întâmplare nostimă petrecută pe unul din zborurile tale.

Eram la un zbor de Istanbul, zbor foarte scurt, timp de zbor o oră. Avionul era plin, eram în proces de pregătire a cabinei pentru aterizare. Unul din colegii mei , strângea paharele goale rămase pe măsuțele pasagerilor, pe o tavă. La un moment dat, având tava plină, a sfătuit un pasager, care încerca să îndese paharul pe tava deja plină, să îl pună în buzunar. Evident, făcea referire la buzunarul scaunului. Însă pasagerul nu a înțeles acest lucru, și i l-a îndesat în buzunarul sacoului, spre stupefacția colegului meu.

Ce a însemnat pentru tine să îți petreci aproape 30 de ani printre nori? Cum te-a schimbat aviația?

Am dăruit aviației aproape 30 ani, ani frumoși, dar nu ușori. Am crescut într-o lume specială, diferită, provocatoare, tentantă și în același timp , extrem de solicitantă. Am învățat continuu, cu pasiune, mi-am diversificat studiile, educația. Am învățat să fiu tolerantă, să fiu empatică, să deslușesc limbajul non verbal și psihologia pasagerului. Am învățat să gândesc analitic și să iau decizii rapide, să fac față situațiilor critice, să dau dovadă de stăpânire de sine, în orice moment. Am învățat că zâmbetul sparge orice barieră de comunicare și că timpul trece mai repede la înălțime, că lucrul în echipă îți dezvoltă abilități multiple. Am învățat că viața de familie nu este ușoară atunci când ai o astfel de meserie, că trebuie să renunți la multe, să faci sacrificii,  dar în același timp să te bucuri la maxim de timpul liber pe care îl ai. Și mai ales, să ai alături oameni care îți înțeleg programul ciudat de muncă, să te înțeleagă atunci când tu muncești de sărbători, să îți fie alături necondiționat.

MG 9014 1024x683 28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă Tarom

Ce îți place să faci atunci când nu ești la zbor, în ce te regăsești?

Mi-am petrecut aproape toată viață călătorind și am un hobby,  fotografia. Mă fascinează încă norii, chiar și după atâția ani – my daily office view –

În prezent, ți-ai îndreptat o mare parte din activitatate spre zonă de training/cursuri de pregătire pentru viitori însoțitori de bord. Cum este pentru tine să treci din poziția de însoțitor de bord în cea de „profesor” și care ți se păr provocările unui job de trainer în aviație?

Acumulând experiență cât pentru două vieți, cum îmi place mie să spun, m-am gândit că aș putea dărui la rândul meu altora din secretele acestei meserii deosebite. Am devenit în 2008 trainer acreditat și nu am ezitat să îmi pun cunoștințele și pasiunea în slujba celor ce vor să pășească și să și reușească în această lume deosebită, extrem de solicitantă. Mi-am dezvoltat calități ce m-au ajutat să îi îndrum, să îi motivez și să îi învăț și pe alții să iubească aviația, să găsească satisfacții nebănuite în această meserie și mai ales să nu regrete o clipă alegerea făcută. Pentru mine, trecerea din postură de însoțitor de bord în cea de trainer este o încununare a 30 ani de muncă, de pasiune, de aviație împlinită. Satisfacția e cu atât mai mare cu cât văd că din ce în ce mai multă lume vrea să o îmbrățișeze. Este ceea ce mi-am dorit să fac, într-un domeniu cu adevărat deosebit.

MG 8699 1 1024x683 28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă Tarom

Dacă vrei să lucrezi ca însoțitor de bord în aviația privată, vino la cursul Corporate Cabin Crew Training – Silver Service & Etiquette, un training intensiv care te va învăța toate secretele aviației private, cum se face un serviciu de 5 stele la bord, cum servești mâncarea și băutura pasagerilor pe un private jet, care este eticheta pe care trebuie să o respecți și unde găsești joburi disponibile în domeniu. Detalii despre curs aici.

Anca Dumitrescu avatar 80x80 28 de ani petrecuți printre nori: Rucsandra Mihai, stewardesă Tarom

About Anca Dumitrescu

Anca este co-fondator Vreau să fiu Stewardesă, editor și trainer certificat la nivel internațional. Are o experiență de peste 8 ani în jurnalism, marketing și comunicare, iubește să lucreze cu oamenii și să le ofere cea mai bună experiență de învățare. O poți cunoaște la cursul English for Future Cabin Crew, unde se ocupă de îmbunătațirea nivelului de limba engleză al celor care își doresc o carieră printre nori.

You may also like

One comment

  • Alinush noiembrie 2, 2016   Reply →

    nu este trainera de la cabin crew elite?

Leave a comment